Skip navigation

2.2.5. Hatás - visszahatás

Egy újabb tényező a hatás. Kommunikáció során az interakció mindig valamilyen hatást gyakorol a résztvevőkre, ami lehet érzelmi, fizikai vagy kognitív. A hatások cseréje kölcsönösen zajlik, és bármiféle kombinációban előfordulhat. Gyakran késleltetve érzékelhetők (Fercsik és Raátz, 2006).

Sőt mi több a visszajelzés is jelen van a közvetlen kommunikációs folyamatokban. A visszajelzés az elhangzott üzenetre vonatkozik. Származhat külső forrásból, másik személytől, illetve lehet egyénen belüli, azaz belső visszajelzés is. Lehet nyelvi és nem nyelvi egyaránt. A visszajelzés hatást gyakorol a kommunikációra, meghatározza a folytatást. Sikeres és hatékony kommunikációról akkor beszélhetünk, hogyha a külső és belső visszajelzés is megtörténik. Előbbiek hiányában kommunikációs zavar léphet fel (Fercsik és Raátz, 2006).