Skip navigation

9.6.2. Képi szimbólumrendszerek/Kommunikációs füzetek/Piktogramok

A gesztusnyelv nem mindenki számára jelent alkalmazható alternatívát, számukra a képi szimbólumrendszerekkel történő kommunikáció is megoldást jelenthet. A képi szimbólumrendszerek kapcsán érdemes azonban megemlíteni a letapogatható szimbólumokat is. Súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek esetén a letapogatható háromdimenziós szimbólumok is segítségünkre lehetnek a kommunikációs utak keresése során, ezek elsősorban miniatúrák, de hasonló tárgyak is lehetnek a gyermek eredeti eszközéhez képest. Szükség esetén módszertanilag megjelenhetnek a képi szimbólumokat megelőző lépésként is.

A képi szimbólumrendszerek tárháza a konkrét képi megjelenítéstől (fotók) egészen az absztrakt szimbólumok alkalmazásáig (pl.: Bliss-szimbólumok) terjed. Az absztrakciós szint itt is eltérő lehet. Az egyéni igényeknek megfelelően kiválasztott absztrakciós szintű szimbólumok elrendezése szintén nagy variációkat mutat. Az egyszerű néhány szimbólumot tartalmazó, motorikusan is könnyebben kezelhető kis könyvecskétől kezdődően, melynek minden oldala egy külön szimbólum egészen a bonyolult kommunikációs füzetekig, melyek több témakört, különböző szempont szerint csoportosított szimbólumokat tartalmaznak. A kommunikációs eszköz kialakításnál fontos gyakorlati szempont még a tartósság és variálhatóság is, azaz az újonnan tanult szimbólumok megjelenítésének lehetősége.

 A kommunikációs eszközök a motoros támogatást is lehetővé teszik, így kialakíthatóak olyan táblák is melyek asztali flipchartként működve a képek megfelelő elhelyezésével a tekintettel való kommunikációt is lehetővé teszik (Adam, 1996).

Képgaléria

A képi szimbólumok az AKK típusait tekintve a statikus kategóriába tartoznak, míg a gesztusnyelv a dinamikus csoportba.  Míg a gesztusjelek lefolyása időben korlátozott, addig a tekintet a képeken hosszabban is elidőzhet. Hátránya a kommunikációs partner közelségének és teljes odafordulásának szükségessége (ez akár pozitívuma is lehet) mellett még a beszélgetés irányításának tartalmi korlátai, a témakörök meghatározottsága miatt (Kerstin, 2011).