Skip navigation

Futó és fogójátékok

Igen kedvelt játékok a gyermekek körében. Tornaelemeket, vagy azok előkészítő gyakorlatait használjuk fel a játékokban.

Gombóc, palacsinta, gólya:
A „Tűz- víz-repülő" játék mintájára a gyerekek szétszórt alakzatban helyezkednek el a kijelölt területen. Jelre kötetlen futást végezhetnek. „gombóc" felszólításra zsugorülésben, „palacsinta" jelzésre hanyattfekvésbe, magastartásba emelt karral kell elhelyezkedni, „gólya" utasításra pedig egyik lábon kell állni a másik térd előre lendítésével.
Feladat: jelzésre a lehető leggyorsabban kell az adott helyzetet elfoglalni. Aki eltéveszti, vagy utoljára hajtja végre a feladatot, kiáll a játékból. Győztes az a tanuló aki, utoljára marad.

Gólyaállás a ház:
A gyerekek kötetlenül futnak a játékterületen. A kijelölt fogó feladata, hogy megérintsen valakit a társai közül. Akit megérint, ő lesz a következő fogó. Aki gólyaállásba (egy lábon állás) áll, azt nem szabad megfogni. 3 másodpercig lehet a házban tartózkodni, utána ismét menekülni kell. Azok a tanulók lesznek a győztesek, akiket egyszer sem fogott meg a fogó.

Bukfenc a ház:
A gyerekek kötetlenül futnak a játékterületen. A kijelölt fogó feladata, hogy megérintsen valakit a társai közül. Akit megérint, ő lesz a következő fogó. Aki, bukfencet csinál, azt nem szabad megfogni, csak ha befejezte azt, és ismét menekül. Azok a tanulók lesznek a győztesek, akiket egyszer sem fogott meg a fogó. Cigánykerékkel is játszható. (Cigánykerék a ház)

Félperces fogó:
A tanulók szabadon futkározhatnak a kijelölt területen. A kiválasztott fogó fél percen keresztül folyamatosan üldözi a társait, és akit megérint annak guggolóállásba kell elhelyezkednie és „nyuszifület" (gurulóátfordulás hátra kéztartása) kialakítani. A fél perc elteltével megszámoljuk, hogy hány tanulót sikerült megfogni, és új fogót választunk. A játék végén az a győztes, aki a legtöbb tanulót fogta meg, illetve akit egyszer sem sikerült megérinteni.

Szerfogó:
A játékterületen különböző tornaszereket, eszközöket (szőnyegek, padok, zsámolyok, dobbantók, svédszekrények) helyezünk el, egymástól olyan távolságra, hogy futással, ugrással át lehessen egyikről a másikra jutni. A fogónak és a menekülőknek is csak a pályán elhelyezett tárgyakon szabad haladni, nem szabad a talajra lépni. A kijelölt fogó, akit megérint az lesz a következő fogó. Menekülés közben, ha valaki lelép az adott eszközről, akkor ő lesz a fogó. Nem érvényes a fogás, ha a fogó lép le a talajra.
Győztesek azok a tanulók, akik nem voltak fogók.

Szoborjáték:
A tanulók kötetlenül futhatnak a kijelölt területen. Jelre „szobrot" kell alkotniuk, irányított feladatokkal (pl.: két lábon, lábujjon, egy lábon állva, két lábon és két kézen, két kézen és egy lábon, egy kézen és két lábon, egy kézen és egy lábon stb. támaszkodva).
Feladat: a mozdulatlanság megtartása a következő jelig. Aki megmozdul, vagy rosszul értelmezi a feladatot, kiesik a játékból. Győztes, aki utoljára marad, illetve győztesek, akik a meghatározott játékidő alatt játékban maradtak.