Skip navigation

Játékok

A játék a nevelés egyik legeredményesebb eszköze. A fiziológiai hatáson kívül olyan pedagógiai, erkölcsi, szellemi tulajdonságokat fejleszt, melyek a mindennapi életben, a társadalomba való beilleszkedéshez nélkülözhetetlenek. Játéktevékenység közben fejlődnek az értelmi, erkölcsi, akarati tulajdonságok, a közösségi és az egyéni nevelés is megvalósul. Játék során nemcsak a nevelés, oktatás céljai valósíthatók meg, de a tantervi célkitűzések is. A játéknak, mint oktatási stratégiának jelentős szerepet tulajdoníthatunk az úszásoktatás folyamatában, annak is leginkább a vízhez szoktatási fázisában. A játék az ismeretfeldolgozás, az alkalmazás, és a rögzítés fázisában is jelentős szerepet tölt be.

Játék neve: Sor és váltóverseny
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: 12-30 fő
Résztvevők életkora: 7 év-
Játékidő: 15-60 perc
Helyigény: Medence
Kellékigény: Labdák, úszódeszkák, karikák stb.
Játék menete:
Csapatok kialakítását követően a csapatok egyik fele a medence egyik szélén, másik fele pedig a másik szélén áll. Az első tanulók kezében 1-1 labda van. Rajtjelre az első gyermek átúszik a medencén a társaihoz, átadja a labdát és így megy tovább, ameddig ki nem cserélődtek a medence két szélén a csapatok.
Játék befejezése, lezárása: Az a csapat nyer, amelynek tagjai előbb cserélődnek ki. A játék további variációi: labdavezetés fejjel, vontatások, tolások, hordások, a különböző úszásnemek kar és lábtempójával történő úszások, labdás feladatok, víz alatti úszások stb.

Játék neve: Pontszerző
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: 10-30 fő
Résztvevők életkora: Bármely korosztály számára vízhez szoktatás időszakában.
Játékidő: 5-15 perc
Helyigény: Medence.
Kellékigény: Labda, sapka v szalag
Játék menete:
Csapatok kialakítását követően a labda passzolgatása a csapaton belül. A másik csapatnak meg kell szereznie a labdát, majd ugyanúgy passzolgatnia egymás között. A játékosok egymáshoz nem érhetnek hozzá, csak az átadásokat szerezhetik meg. A labdaátadások számolása hangosan történik. A csapatok célja, hogy úgy szerezzék meg a 10 labdaátadást, hogy közben az ellenfél ne szerezze meg a labdát. Labdaszerzést követően a számolás újraindul.
Játék befejezése, lezárása: Az a csapat nyer, aki előbb tudja végrehajtani a 10 labdaátadást.
A játék további variációi:
1. A kapott labdát ugyanannak a játékosnak nem adhatja vissza.
2. A játékosok egymáshoz is hozzáérhetnek, ledönthetik egymást a lábukról. A kapott labdát ugyanannak a játékosnak nem adhatja vissza

Játék neve: Háromudvaros kiütő
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: Tetszőleges, 20-30 fő
Résztvevők életkora: 10-14 év
Játékidő: 10-30 perc
Helyigény: Medence
Kellékigény: Labdák
Játék menete:
A medencét három egyforma részre osztjuk, két csapatot alakítunk ki. A csapatok kidobják a másik csapat tagjait. Ha a labda a középső részben landol, azért be kell úszni. A kidobott játékosok kiesnek.
Játék befejezése, lezárása: A játék addig tart, míg az ellenfél csapatából ki nem dobtak mindenkit. Az a csapat nyer, aki a másik csapatot kidobja.

Játék neve: Terpeszfogó
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: Tetszőleges
Résztvevők életkora: 8-12 év
Játékidő: 5-10 perc
Helyigény: Medence
Kellékigény: Szalag v úszósapka.
Játék menete:
Fogó kijelölése. A fogó kergeti a játékosokat, akit megfog, terpeszben áll a vízben. Aki terpeszben áll, a többi menekülő kiszabadíthatja, ha átbújik a lábai között.
Játék befejezése, lezárása: A játék addig tart, amíg mindenki terpeszben nem áll, vagy a fogó képtelen elkapni mindenkit.
A játék további variációi: Fogó bakugrással

Játék neve: Lovascsata
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: 2-2 fő, vagy 10-20 fő
Résztvevők életkora: 10-14 év
Játékidő: 5-15 perc
Helyigény: Sekély vizes medence
Kellékigény: -
Játék menete:
A párok kialakítását követően a pár egyik tagja a másik nyakába ül. Rajtjelre összecsapnak a csapatok, és megpróbálják egymást ledönteni.
Játék befejezése, lezárása: Az a pár a nyertes, akit nem döntenek le.
A játék további variációi: A párokat csapatokba osztom, és a csapatok küzdenek egymás ellen.

Játék neve: Szalagszerző
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: 10-30
Résztvevők életkora: 8-14 év
Játékidő: 5-15 perc
Helyigény: Sekély vizes medence
Kellékigény: Szalag
Játék menete:
Fogó kijelölése. Minden játékos fürdőruhájának hátsó részében van befűzve a szalag. A fogó kergeti a játékosokat, akitől el tudja venni a szalagot, az lesz a fogó.
Játék befejezése, lezárása: Az a nyertes, akitől egyszer sem tudták elvenni a szalagot.
A játék további variációi: Mindenkinél szalag van. A játék sípszóra indul, és az a cél, hogy minél több szalagot szerezzen egy játékos, adott idő alatt. A győztes az, aki a játék végét jelző sípszónál a legtöbb szalagot gyűjtötte össze.

Játék neve: Vízi fogó mélyvízben
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: 10-20 fő
Résztvevők életkora: 8 év-
Játékidő: 10-20 perc
Helyigény: Mélyvizes medence
Kellékigény: -
Játék menete:
A fogó kijelölését követően a fogó játékos a vízben közlekedik bármilyen úszásnemben. A játék célja, hogy egy másik játékost elkapjon. Ha valakit elkapott, akkor ő lesz a fogó. Az új fogó nem foghatja meg megint a régi fogót.
Játék befejezése, lezárása: Az a tanuló a nyertes, akit egyszer sem, vagy a legkevesebbszer fogtak meg.

Játék neve: Strandvízilabda
Kompetencia: Állóképesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: 2 db 3+1 fős csapat
Résztvevők életkora: 10-14
Játékidő: -
Helyigény: Mélyvizes medence.
Kellékigény: Labda, kapuk, sapka
Játék menete:
A póló ezen ágát kisebb átmérőjű, női labdával játsszák a 3+1 fős csapatok. A résztvevők szetteket játszanak. A férfi csapatok négy (három mezőnyjátékos és egy kapus), a női csapatok öt (négy mezőnyjátékos és egy kapus) játékosa tartózkodhat egyszerre egy időben a játéktéren. A cserejátékosok száma mindkét esetben max. három lehet. Egy hivatalos mérkőzés két nyert szettig tart. Egy szett addig tart, amíg valamelyik csapat előbb eléri a hat gólt (női mérkőzéseknél négy gólt). A mérkőzés megkezdése előtt mindkét csapat a saját térfelének alapvonalára helyezkedik. A játékvezető úgy hozza játékba a labdát, hogy a képzeletbeli felezővonalra dobja, és a csapatok ráúszással próbálják megszerezni azt. A játéktér méretei: 14-16 méter X 10-12 méter.
Játék befejezése, lezárása: Az a csapat nyer, aki több gólt szerez.
A játék további variációi: Viktória: akár 5-5, de 10-10 ellen is lehet játszani. A játékterület, hasonló a strandvízilabda méreteihez, de lehet női vízilabda pályán is játszani. A játékidő 10-30 percig is terjedhet. A játékot ugyanúgy gólra játsszák, és a legfontosabb szabály, hogy nincs szabály. Az ütés és rúgás kivételével minden megengedett a vízben. Az a csapat nyer, aki több gólt szerez.

Játék neve: Vízihoki
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: 2x6 fő
Résztvevők életkora: 12-14 év
Játékidő: 2x15 perc
Helyigény: Mélyvizes medence
Kellékigény: Medence, ólomkorong, ütő, kapu
Játék menete:
A vízihokit egy 25 x 15 méteres, legalább 2 méter mély medence alján játsszák.
Egy csapat 10 főből áll. Ebből hat az aktív játékos és négy a csere. A meccs folyamán folyamatos a csere. Egy mérkőzés kétszer 15 perces félidőből áll. A játékosok uszonnyal, maszkkal és légzőcsővel vannak felszerelve. A játék lényege, hogy egy másfél kilós műanyaggal bevont ólomkorongot a játékos az ütőjével az ellenfél 3 méteres kapujába juttassa. Három bíró vezeti a mérkőzést. Ebből kettő a vízben, egy - a főbíró - a partról irányítja a játékot. A bírók kézjelekkel kommunikálnak. A főbíró egy, a víz alatt is hallható hangjelzéssel állítja le, vagy indítja el a játékot. A játék szabályai megengedik a kemény és energikus játékot, de határozottan fellépnek a durva, sportszerűtlen, és a passzív játék ellen. A szankció szabadlövés, büntetőlövés, vagy kiállítás is lehet
Játék befejezése, lezárása: Az a csapat nyer, aki több gólt szerez.

Játék neve: Aki kihagyja!
Kompetencia: Állólépesség és ügyesség fejlesztése
Résztvevők száma: 4-10
Résztvevők életkora: 10-14
Játékidő : -
Helyigény: Mélyvizes medence
Kellékigény: Kapu, vízilabda
Játék menete:
Minden résztvevő játékosnak 5 élete van, aki a kapuban kezd annak 6. A játékosok egymás után megbeszélt sorrendben következnek. A játék célja, hogy gólt kell dobni. Akinek a lövését kivédi a kapus, vagy mellé megy, annak be kell úszni a kapuba és belőle kapus lesz. Az a játékos, aki gólt kap, az bent marad a kapuban, és annak eggyel fogy az élete. Ha kapufát találja el, akkor rá kell úszni a labdára, és aki megszerzi, az lövő játékosokhoz megy, a másik pedig a kapuba.
Játék befejezése, lezárása: Az a játékos nyer, akinek a végén marad élete.