3.1.1 A szövegértés sikerét befolyásoló tényezők
Az olvasást az ember olvasó tevékenységével azonosítjuk, melynek lényege az olvasott szöveg megértése. A szövegértést nagyon sokféle tényező befolyásolja, többek között:
- a jó olvasástechnika,
-a szöveg nehézsége,
-az olvasó háttértudása (világtudása),
-az ismeretek mozgósításának képessége,
-az adott nyelv rendszere, pragmatikai, stilisztikai szabályai,
-a szövegértési műveletek végzésének képessége,
-szociokulturális tényezők.
Nem véletlen, hogy a legelső a megfelelő olvasástechnika, hiszen minél jobb az olvasottak gyors és pontos dekódolása, annál jobb a megértés.
Hasonlítsuk össze a kezdő és a gyakorlott olvasó olvasási modelljét!
a/ A kezdő olvasó:
A megértés két lépésben történik: először a nyomtatott szavak dekódolását végzi az olvasó, utána fordul a figyelme a dekódolt szavak megértésére. A figyelem tehát váltakozva irányul a dekódolásra és a megértésre; egyszerre csak egyik feladatot tudja végrehajtani (2. ábra).
2. ábra: A kezdő olvasó
Forrás: Adamikné Jászó 2006: 535.
Ami még bonyolítja a helyzetet, az az, hogy ha minden szót megért az olvasó, akkor sem biztos, hogy az egész mondatot is érti. (Lásd fentebb: a szövegértést befolyásoló tényezők.)
b/ A gyakorlott olvasó:
A gyakorlott olvasó esetében a dekódolás automatikus, ezért a figyelmét a szöveg jelentésére tudja összpontosítani; a két feladatot egyszerre végzi (3. ábra).
3. ábra: A gyakorlott olvasó
Forrás: Adamikné Jászó 2006: 535.
(Természetesen néha a gyakorlott olvasó is a kezdő technikáját használja, pl. ismeretlen szavak esetében.)
A szövegértés sikerének alapja a szilárd olvasástechnika, vagyis az olvasottak gyors és pontos dekódolása. Ha az olvasás technikai alapjai nem megfelelőek, akkor a gyermek túl nagy figyelmet, erőfeszítést fordít a kiolvasásra, így kevésbé tud a szöveg jelentésére koncentrálni. Sokszor úgy próbálja a bizonytalan dekódolást kompenzálni, hogy amit nem tud elolvasni, azt a kontextusból igyekszik kikövetkeztetni.