5.1.2.3 Az RJR-modell
Ahogyan fentebb említettük, az olvasóközpontú modellek közé tartozik. A modell alapja a Nemzetközi Olvasástársaság (IRA) szakértői által összeállított program, melynek neve: Readig and Writing for Critical Thinking (RWCT), magyarul: Olvasás és írás a kritikai gondolkodásért.
Az RWCT-program kimunkálói olyan módszereket és technikákat ajánlanak, melyek gyakorlatilag minden tantárgy esetében alkalmasak a kritikai gondolkodás fejlesztésére, de elsődlegesen a humán és társadalomtudományok tanítása során. A kritikai gondolkodás olyan komplex gondolkodási folyamat, amely valamely információ/tudás/ismeret megszerzésével indul, és saját álláspont kialakításával fejeződik be.
Az RWCT-program olyan módszerekkel, technikákkal ismertet meg, melyek egy része segít mintegy láthatóvá tenni a gondolkodási folyamatokat. Ezek olyan rajzok, grafikai szervezők, melyek segítségével a tanulók maguk építhetik fel saját tudásukat. (Pl. fürtábra, Venn-diagram, stb.) Ezekkel a következő órán ismerkedünk meg.
Fontos elemei a programnak a tanári kérdések, melyek Bloom taxonómiája segítségével osztályozhatók.
(Az órához kapcsolódó Internetes böngésző segítségével tanulmányozhatja Bloom taxonómiáját.)
A kérdések közül az alacsonyabb szintűek tények felismerését, fogalmak megértését igénylik, a magasabb szintűek pedig problémamegoldásra, szintézisre, értékelésre késztetik a tanulókat. Kisiskolások esetében elsősorban a szépirodalmi szövegek adhatják az utóbbiak kontextusát. Az RWCT-program módszereinek jelentős részében nagy szerepük van a tanulói kérdéseknek is, melyek szintén hozzájárulhatnak a szövegértés és a kritikai olvasás fejlesztéséhez.
A program az együttműködésen alapuló, kooperatív tanulási formák keretei között valósítható meg. (Lásd: 6. óra)
Az alkalmazáshoz egy keretet is ad a program, az ún. RJR-modellt, mely 3 fázisból áll: I. Ráhangolás (R), II. Jelentésteremtés (J), III. Reflektálás (R).
Óravázlatban gondolkodva a lebonyolítás a következőképpen történhet:
I. Bevezető rész:
Ráhangolás (R)
-beszédművelés
-az adott témával kapcsolatos előismeretek felidézése
-motiváció
-célkitűzés
-jóslás a várható tartalomra vonatkozóan (cím vagy kulcsszavak, kifejezések alapján)
-kérdések megfogalmazása.
II. Fő rész:
Jelentésteremtés (J)
-az új ismeret feldolgozása, megértése
-válaszok megfogalmazása
-az új és régi ismeretek összekapcsolása.
III. Befejező rész:
Reflektálás (R)
-az új ismeretek megszilárdítása
-szintetizálás (Pl. tartalommondás szempontváltással, dramatizálás, egyetértés-játék, kockázás, forró szék, stb. Leírásuk a 6. óránál.)
-házi feladat feladása
-az óra tanítói és tanulói értékelése
-óra végi szervezés