4.1.4.1 A tanítás kérdéseinek előkészítése
1. A tanítás kérdései
A kérdések lehetnek a tanítók és a tanulók kérdései. Mindkettő fontos a tanításban. A jól megfogalmazott tanítói kérdések természetesen támogatják szövegértést, sőt, a tanítás sikerét is nagyban befolyásolják.
A tanítói kérdések irányulhatnak:
-a tanulói háttérismeretre
-a szöveg alapgondolatára
-a részletekre
-a szavak, mondatok, bekezdések jelentésére
-a sorrendre, logikai rendre
-az implikációkra
-az értékelésre
-kreativitást igénylő válaszokra.
2. A kérdések előkészítése:
-Kérdéssoraink ne legyenek unalmasak, ne egyféle, hanem többféle kompetencia fejlesztésére szolgáljanak!
-Ne a lényegtelen részletek álljanak a kérdéseink fókuszában!
-A kérdések megfogalmazása tiszta, világos, egyértelmű legyen!
-Kerüljük az eldöntendő kérdéseket! Csak indokolt esetben használjuk!
-Térbeli vagy időbeli sorrendre úgy kérdezzünk, hogy maga a sorrend legyen a válasz!
-Ne legyen a kérdésben túl sok információ, és semmiképpen se tartalmazza a válasz egy részét!
-Olyan kérdéseket tegyünk fel, amelyeket támogat a szöveg!
-A kérdés nyelvezete alkalmazkodjon a szövegéhez és a tanulók életkori sajátosságaihoz!
-Mindig pontosan fogalmazzunk: ha tényeket akarunk hallani, akkor azokra, ha véleményeket, akkor azokra irányuljon a kérdés!
-Tartsuk szem előtt, hogy a tanítói kérdések mintául szolgálnak tanulóink szárára a saját kérdéseik megfogalmazásához!