Skip navigation

8.2.1 Tervezet kiegészítése

Feladat

Az alábbiakban egy elbeszélés olvasás órai feldolgozásának hiányos tervezetét találja, melyben csak az óra menetét tüntettük fel. Az elbeszélés szövegét és a mellékletek egy részét a táblázat után találja.

Az lesz a feladata, hogy fejezze be a tervezet táblázatos részét! Pótolja a hiányzó mellékleteket is! Ahol szükséges, keressen hozzá képeket, illetve írja meg a szókártyákat és a feladatlapokat is!

 

 

Az óra szerkezete, oktatási célok.

Tanulásirányítási feladatok

 

 

  

Az óra menete

 

Idő

 

Módszerek (m), eszközök (e), munkaformák (mf)

Fejlesztendő

kompetenciák

(k)

 

 

Osztály vigyázz!

Jelentést kérek!

Tanító néninek jelentem …

 

 

 

 

 

Maradjatok állva! Vegyétek magatokhoz a tolltartótokat és a szókártyát, amit az asztalotokra tettem!

A szókártyátok alapján keressétek meg, mely asztalnál fogtok a mai órán dolgozni! Ha megtaláltátok, foglaljatok helyet!

/30 fő: Öt négyfős és kettő ötfős csoport jön létre./

Szeretném, ha minden asztal bemutatkozna! A csapatotok neve, amit a szókártyáitokra írtam! Kórusban kérem az asztaloktól a csapatneveket!

Dollár

Euró

Font

Frank

Jen

Korona

Líra

Köszönjük!

Mi szerint alkottunk csoportokat?

Pénzek alapján. Papírpénzek alapján. Külföldi pénzek alapján. …

Papírpénz, hogyan mondanád más szóval?

Pénzjegy. Bankjegy.

Felteszem nektek a táblára szókártyán ezt a szót:

BANKJEGY

 

Történt már veletek olyan, hogy eltűnt a pénzetek? Esetleg valamilyen számotokra kedves tárgy? Elvesztettétek vagy esetleg ellopták. Mit éreztetek ekkor? Ha még nem volt ilyen, képzeljétek el, mit éreznétek, ha ilyen történt volna! Szeretném, ha néhány perc erejéig párokban erről beszélgetnétek! A két ötfős asztalnál egy pár, és egy háromfős csoport alakuljon a beszélgetéshez! …

 

X.Y. neked miről mesélt a párod?

Nekem azt mesélte, hogy nagyon szomorú volt. …

/Három-négy gyerek meghallgatása./

Nagyon okosan megfogalmaztátok a gondolataitokat. Emlékezzetek majd vissza ezekre az érzésekre, mikor megismerjük a mai órai történetünket!

 

Folytassuk az órát Ki vagyok én? játékkal!

Tegye fel a kezét az a két kisgyerek, akinek a széke alá borítékot rejtettem!

Szaladj ki gyorsan először XY, felragasztom a táblára a szókártyát mögéd. A többiek mondjanak olyan állításokat, amelyekből XY kitalálhatja, hogy ki is ő!

UTAZÁS

Ki vagyok én? XY

Te egy olyan dolog vagy, mit autóval, busszal vagy akár vonattal is végezhetünk.

/Addig tart a játék, amíg a kint álló ki nem találja a szókártyán lévő szót./

Ügyes voltál! Így van!

 

Most jöjjön ki a tábla elé a másik tanuló, aki borítékot talált a széke alatt! Neked is felteszem a táblára mögéd a szókártyád!

A többiek mondjanak olyan állításokat, amelyekből XY kitalálhatja, hogy ki is ő!

TOLVAJ

Ki vagyok én? YZ

Te egy olyan dolog vagy, ami rossz.

/Addig tart a játék, amíg a kint álló ki nem találja a szókártyán lévő szót./

Ügyes voltál! Így van! Jól gondolkodtál!

 

Három szókártya már felkerült a táblára. Választottam mellé egy negyedik szót, felragasztom ezt is!

MEGGONDOLATLANSÁG

Olvassuk el kórusban! Rajta!

Meggondolatlanság.

 

Mit jelent számotokra ez a kifejezés? Tartsatok ötletbörzét, készítsetek egy fürtábrát csoportosan a gondolataitokról! Az asztal közepén megtaláljátok a feladatlapot, amin dolgozhattok! Mindenki írja a feladatlapra a saját gondolatait! Minden asztalnak 2 perce van a feladatra, jó munkát kívánok!

Lejárt az idő! A csoportok munkáit képtárlátogatás módszerével fogjuk megtekinteni! Álljatok fel, tapsra minden asztal az óra mutatójárásával megegyező irányba sétáljon tovább a következő asztalhoz és tekintse meg a társai munkáját! Következő tapsra induljatok tovább!

/Az asztalok megtekintik egymás munkáját, jelet tesznek, ha tetszett. Addig tart a feladat, amíg a gyerekek vissza nem érkeznek a helyükre./

 

Melyik asztal munkája tetszett neked a legjobban és miért?

Nekem az X.Y. csoporté tetszett a legjobban, mert ők írták a legérdekesebb dolgokat. …

Én is megtekintettem az ábrákat, nagyon jó ötleteitek voltak!

/Három-négy gyerek meghallgatása./

 

Négy szókártyát látsz a táblán. Alkossunk közösen egy történetet, ezeknek a kulcsszavaknak a segítségével!

X.Y. kezd el a közös történetünket!

Volt egyszer egy tolvaj, aki meggondolatlanul viselkedett.

Hogyan folytatódhatna a történetünk?

Elutazott egy távoli országba.

/Az egész osztály kooperatívan létrehoz egy kerek egész történetet./

 

Adjunk címet a történetünknek!

A meggondolatlan tolvaj

 

Nem véletlen, hogy ezekből a kulcsszavakból alkottunk történetet, ezek a mai olvasmányunk kulcsszavai.

Mi a saját gondolataink alapján alkottunk egy történetet, nézzük, hogyan hangzik az eredeti szöveg!

 

Jóslás technikájával fogjuk megismerni az olvasmányunkat. A történet olvasása közben néhányszor megállok, és ti megjósoljátok, hogyan folytatódik tovább a történet!

A történet szövegét szeretném, ha ti is követnétek a szemetekkel, az asztalok közepén megtaláljátok kinyomtatva. Úgy hajtottam össze nektek a szövegeket, hogy mindig annyit látsz csak belőle, ameddig felolvasom nektek. Arra kérlek, amíg nem szólok, ne hajtsátok szét a papírlapot!

 

1. rész bemutató olvasása: „A húszezer forintos bankjegy … szorongva mélyen aludt.”)

 

Szerinted, hogyan folytatódhat tovább a történet?

Szerintem valami gond lesz a vonattal.

Te így gondolod!

Ki az, aki másképpen folytatná?

Szerintem kirabolja a kopottas kinézetű hölgy.

Te így gondolod!

Olvasom tovább a szöveget, nézzük, kinek a jóslata válik be!

Hajtsd egyet a szövegeden!

 

2. rész bemutató olvasása: „Kata elhelyezte a táskáját … Hová tűnhetett?”

Melyik jóslat vált be?

 

Mit gondolsz, hogyan folytatódik innentől a történet?

/Két jóslat meghallgatása./

 

3. rész bemutató olvasása: „Az asszony teljesen … bankjegyet talált benne.”

Kinek a jóslata vált be?

 

Hogyan folytatódhat a történet?

/Két jóslat meghallgatása./

 

4. rész bemutató olvasása: „A nőt elöntötte a düh. … és elindult vásárolni.”

Melyik jóslat vált be?

 

Hogyan fejeződhetett be a történet? Miként ért véget?

/Két jóslat meghallgatása./

 

5. rész bemutató olvasása: „A vásárlással töltött … és átnyújtotta neki.”

Erre úgy tűnik senki nem számított!

 

Mit gondolsz erről a történetről? Mi jutott eszedbe, miközben felolvastam? Oszd meg velünk a gondolataidat!

Nekem az jutott eszembe, hogy nagyon sajnálom a hölgyet, akitől Kata elvette a pénzt. …

/Két-három reakció meghallgatása./

 

A történetünkhöz készítettem nektek egy salátát. A salátám leveleire kérdéseket és állításokat írtam nektek. A ti feladatotok, hogy megválaszoljátok a kérdéseimet, illetve eldöntsétek, hogy igazak vagy hamisak az állításaim! Figyelj dobom a salátát! Vegyél le egy levelet! Olvasd fel! Válaszold meg!

 

Hogy hívták a történet főszereplőjét?

Kata.

Így vagy! Jól emlékeztél! Dobd tovább a salátát!

Vegyél le te is egy levelet! …

Milyen járművön utaztak a történet szereplői? …

Mit jelent ez a szó: morfondírozott? Foglald mondatba! …

Milyennek képzeled a Katával utazó hölgyet? Válaszod indokold! …

Mit gondolsz Kata cselekedetéről? Válaszod indokold! …

Igaz vagy hamis? Kata a bőröndjében tartotta a pénzét. …

Tedd igazzá!

Igaz vagy hamis? Kata egy vadonatúj húszezer pengős bankjegyet kapott a férjétől karácsonyra. …

Tedd igazzá!

/Addig tart a feladat, amíg minden levél lekerül a papírsalátáról./

Nagyon okosak voltatok, minden feladatot jól teljesítettetek!

 

Olvassuk el újra a történetet! Mindenki két mondatot olvasson! Akinek megérintem a vállát, az folytassa tovább! X.Y.! Kezdd te az olvasást!

 

A húszezer forintos bankjegy …

/Végigolvassuk az olvasmányt./

 

Szeretném, ha megállapítanátok az események sorrendjét! Mindenki önállóan fog dolgozni. Az „1”-es borítékba rejtettem a feladatlapokat! Osszatok mindenkinek egyet! Számozással tegyétek megfelelő sorrendbe a vázlatpontokat! Két percetek van a feladatra!

 

Vegyél javító színest a kezedbe! X.Y. olvasd fel nekünk, te milyen sorrendbe rendezted a vázlatpontokat!

Az ajándék

Az utazás

Eltűnt pénz

Kata vívódása

„Visszalopás”

Otthonmaradt pénz

Így van! Ügyesen dolgoztál! Kezeket fel, aki így dolgozott? Gratulálok nektek! Írjatok a feladatlapra egy piros pontot! Aki valahol hibát ejtett, javító színessel javítsa!

 

Egy vázlatpontot vastaggal kiemeltem. Olvasd fel nekünk, kérlek!

Kata vívódása.

Mit jelent ez a szó: vívódás?

Meghallgatom a gyerekeket, megbeszéljük a jelentést.

 

Szeretném, ha a történet ezen mozzanatát megjelenítenénk az Ördög és Angyal játék segítségével!

Egy szereplőre van szükségem, aki itt az osztály előtt megjeleníti Kata vívódását vizuálisan is. Szaladj ki gyorsan! Ülj le! Most fedezted fel, hogy a hölgy táskájában egy új húszezer forintos bankjegy lapul!

Az egyik válladon egy ördög csücsül, aki, azt súgja neked, vedd ki a kopottas ruhájú hölgy táskájából a pénzt. Ezek a kisördögök ennél a három asztalnál foglalnak helyet, már gyűjthetitek is az érveket, hogy miért cselekedjen így Kata!

A másik válladon egy angyal ül, aki arra bíztat téged, hogy ne vedd el a pénzt. Itt ülnek az angyalok, ti is próbáljátok meggyőzni Katát!

 

Minden asztaltól álljon fel az a tanuló, akinek az óra elején kiosztott kártyájának hátoldalára ördög vagy angyal figurát nyomtattam!

Ti képviselitek az asztalotokat, közvetítsétek Katának az érveiteket!

 

Mitévő legyen Kata? Felváltva mondhatjátok az érveket! Ördögök!

Lopd el, mert az a pénz lehet, hogy a tiéd!

Angyalok!

Ne vedd el, mert lehet, hogy az a pénz nem a tiéd!

Ördögök!

Ha elveszed lesz új csizmád!

Angyalok!

Ha elveszed, az lopás! …

/Addig játsszuk a játékot, amíg mindkét féltől legalább három-három érv érkezik./

 

Kata, hogyan döntöttél?

Nem veszem el, inkább felhívom a férjemet, mert lehet, hogy otthon felejtettem!

Úgy gondolom, nagyon jól döntöttél! Megfontolt voltál! Köszönöm! Foglaljatok helyet!

 

 

 

Az óra utolsó részében csoportmunkában fogtok dolgozni! Minden csoportnak érdekes feladatokkal készültem, amit a „2”-es borítékba rejtettem! Olvassátok el, hogy mi lesz a feladatotok és két perc felkészülési idő után, mutassátok be a csoport előtt! Jó munkát!

 

Dollár asztal, gyertek ki! Ők egy névjegykártyát készítettek. A kérdésem a többiekhez, kié lehet ez a fantázia névjegykártya?

Név: Tolvaj Kate …

Kata névjegykártyája volt.

Nagyon kreatívan dolgoztatok! Köszönjük!

 

Euró asztal! Egy újabb névjegykártyát hallunk! Kié lehet?

Név: Szomorú hölgy …

A kopottas ruhájú hölgy névjegykártyája.

Szépen dolgoztatok, köszönjük!

 

Font asztal! Egy fényképet (állóképet) mutatnak be. Próbáljátok kitalálni, hogy kit ábrázol! Mit írnál a kép alá?

Ez a hölgy. Szomorú, mert eltűnt a pénze.

Ügyesek voltatok! Futás a helyetekre!

 

Frank asztal! Mi volt a feladatotok?

Egy utas a vonat folyosójáról látta az eseményeket. Elpletykálja egy ismerősének, hogy mit is látott!

 

Képzeld mit láttam ma a vonaton. …

 

Nagyon jó volt, köszönjük nektek!

 

Jen asztal! Bíróság elé került az ügy. Mit mond a bíró? Kata bűnös vagy nem?

Bűnös, mert lopott. Az ítéletünk, hogy adja vissza a pénzt.

Köszönjük, nagyon ügyesek vagytok!

 

Korona asztal! Mi volt a feladat?

Egy interjút kell készíteniük a történet írójával.

 

Kedves Robert! Miért írta meg ezt a történetet? …

Nagyon szép gondolatok!

 

Líra asztal! Hogyan folytatódhatna tovább a történet? Mit mondott Kata, miután megtudta, hogy otthon hagyta a pénzét?? Mit tett? Ezt látjuk egy rövid jelenetben.

 

Úristen mit tettem! Elloptam a nő pénzét! …

Ez fantasztikus volt! Mit tanácsolnál Katának, milyen legyen máskor, ha ilyen helyzetbe kerül?

Légy megfontoltabb!

 

A házi feladatod a szöveg olvasása. Ezen kívül képzeld el azt a helyzetet, hogy miközben Kata a hölgy táskájába nyúl, az felébred! Hogyan folytatódott volna innentől a történet? Ezen gondolkodjanak a csoportok, illetve azon, hogyan tudnák eljátszani az ötletüket!

Szorgalmi feladat utánanézni, hogy mely országok hivatalos bankjegyei azok, melyekkel csoportokat alkottunk a mai órán!

 

Öt játék húszezer forintos bankjegy van a kezemben.

A bankjegyekre befejezetlen mondatokat írtam. Aki pénzt kap tőlem, fejezze be a hátoldalán lévő mondatot!

 

… éreztem magam a mai órán, mert …

 

A legjobban a … feladat tetszett a legjobban, mert …

 

Engem ez a történet arra tanított, hogy …

 

A mai órai munkájáért megdicsérem …, mert …

 

A legügyesebb asztal szerintem a …, mert …

Én is nagyon megdicsérlek benneteket, szépen dolgoztatok!

Köszönöm az órai munkátokat! Minden asztaltól egy ember szedje össze a feladatlapokat, a szöveg és a vázlat nálad marad!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szöveg /Megjelölve azok a részek, melyeknél a jóslás során megállunk./

A húszezer forintos bankjegy

Kata a közeli nagyvárosba utazott. Ma volt a születésnapja, amelyre egy vadonatúj húszezer forintos bankjegyet kapott ajándékba a férjétől. Amint felkapaszkodott a vonatra, azon morfondírozott, mihez kezdjen a pénzzel. Rajta kívül csak még egyvalaki volt a fülkében, egy kopottas kinézésű idős hölgy, aki a kézitáskáját szorongatva mélyen aludt. Jóslás

Kata elhelyezte a táskáját maga mellett, majd hamarosan szintén álomba szenderült, és egy új csizmáról álmodott. A vonat kattogott és zötyögött. Egy idő múlva a fiatalasszony felébredt. Az az érzése támadt, hogy valami nincs rendben. Ránézett az órájára, és megállapította, hogy a vonat hamarosan befut az állomásra. Kinyitotta a táskáját, hogy belekukkantson a pénztárcájába. Amikor belenézett, alig akart hinni a szemének. A húszezer forintos bankjegy szőrén-szálán eltűnt. Izgatottan átkutatta a táskáját, majd az összes zsebét is, ám a pénznek nyoma veszett. Hová tűnhetett? Jóslás

Az asszony teljesen tanácstalan volt. Szemben vele a kopottas idős hölgy még mindig mélyen aludt. Vajon ő vette el? Amikor Kata elaludt, az idős hölgy áthajolhatott az ülésen és elvehette a pénzt. Mi más lehet a magyarázat?

Kata úgy döntött, végére jár, beigazolódik-e a gyanúja? Előrehajolt, és belekémlelt az idős hölgy táskájába. Egyik sarkában megpillantott egy ütött-kopott pénztárcát. Lassan kiemelte, kinyitotta. Legnagyobb meglepetésére egy vadonatúj húszezer forintos bankjegyet talált benne. Jóslás

A nőt elöntötte a düh. „Tolvaj!”, gondolta. Ébressze fel, és vádolja meg azzal, hogy ellopta a pénzét? Vagy hívja a vonat biztonsági őrét? Hamarosan jobb ötlete támadt. Óvatosan kivette a húszezer forintost az öreg hölgy pénztárcájából, és begyűrte a táskájába. Talán képes lesz arra, hogy megbocsásson az idős nőnek, végtére is az szegény, ő meg visszakapta a pénzét. Így aztán senkinek sem szólt egy szót sem a dologról. A vonat megállt az állomáson.  Kata még egy utolsó pillantást vetett az alvó nőre, majd leszállt, és elindult vásárolni. Jóslás

A vásárlással töltött pompás nap végén az asszony egy új csizmával a táskájában tért haza. Alighogy megérkezett, így szólt a férjéhez:

- Soha sem fogod elhinni, mi történt ma velem.

- Tudom – mondta a férje. – Itthon felejtetted a húszezer forintosodat. Az asztalon találtam, miután elmentél. Tessék, itt van.

Azzal elővette a bankjegyet a zsebéből, és átnyújtotta neki.

(Történet napjainkból Robert Fisher nyomán)  

Saláta

/Kérdések és állítások./

Igaz vagy hamis? Kata egy vadonatúj húszezer pengős bankjegyet kapott a férjétől karácsonyra.

Igaz vagy hamis? Kata a bőröndjében tartotta a pénzét.

Mit gondolsz Kata cselekedetéről? Válaszod indokold!

Milyen embernek képzeled a Katával együtt utazó hölgyet? Válaszod indokold!

Mit jelent ez a szó: morfondírozott? Foglald mondatba!

Milyen járművön utaztak a történet szereplői?

Hogy hívják az olvasmány főszereplőjét?

Névjegykártyák

Készítsétek el Kata fantázia névjegykártyáját!

Név:_________________________________________

Cím (irányítószám, város, utca, házszám):___________

_____________________________________________

_____________________________________________

 

E-mail cím:___________________________________

 

Készítsétek el az utastárs hölgy fantázia névjegykártyáját!

Név:_________________________________________

Cím (irányítószám, város, utca, házszám):___________

_____________________________________________

_____________________________________________

E-mail cím:___________________________________

Ugyanennek a szövegnek egy más feldolgozását láthatja az alábbi videó felvételen. Tanít: Faragó Nóra