- A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton
- Előszó
- A kurzus/tananyag célja, célcsoportja
- 1. fejezet: A szövegfeldolgozás célja, feladatkörei
- 2. fejezet: Kompetencia. Anyanyelvi kompetencia, anyanyelvi kommunikáció, szövegfeldolgozás a tantervekben. Ismeretek a szövegről.
- 2.1 Elmélet
- 2.1.1 Tudás és kompetencia
- 2.1.2 Kulcskompetenciák, anyanyelvi kompetencia, anyanyelvi kommunikáció
- 2.1.3 A szövegfeldolgozás és az anyanyelvi kompetencia kapcsolata a Nat és a Kerettanterv tükrében
- 2.1.4 A szöveg fogalma
- 2.1.5 A szövegtípus. A szöveg típusai
- 2.1.6 A szövegtípusok általános jellemzői
- 2.2 Gyakorlat
- 2.3 Internetes böngésző
- 2.4 Az önellenőrzés feladatai
- 2.1 Elmélet
- 3. fejezet: A szövegértés sikerét befolyásoló tényezők. Az olvasástechnika fejlesztése.
- 3.1 Elmélet
- 3.1.1 A szövegértés sikerét befolyásoló tényezők
- 3.1.2 Olvasástechnika és szövegértelmező készség: az olvasásképesség szerveződése
- 3.1.3 Az olvasástechnika fejlesztésének szempontjai
- 3.1.4 Az olvasástechnika fejlesztésének területei
- 3.1.5 Akusztikai oldal
- 3.1.6 Nyelvi egységek. A tanítói bemutató olvasás
- 3.1.7 Olvasástechnikai hibák és javításuk
- 3.2 Gyakorlat
- 3.3 Internetes böngésző
- 3.4 Az önellenőrzés feladatai
- 3.1 Elmélet
- 4. fejezet: Szövegértés és szövegfeldolgozás 1.
- 5. fejezet: Szövegértés és szövegfeldolgozás 2.
- 6. fejezet: Módszerek és munkaformák a szövegfeldolgozó órákon. Kooperatív tanulásszervezés. Kooperatív technikák a szövegfeldolgozás gyakorlatában
- 7. fejezet: A drámapedagógia, drámajátékok alkalmazása a szövegfeldolgozásban
- 8. fejezet: Élményt kínáló szövegek feldolgozása 1.
- 9. fejezet: Élményt kínáló szövegek feldolgozása 2.
- 10. fejezet: Tudáskínáló és informáló típusú szövegek feldolgozása
- 11. fejezet: Mikrotanítások 1.
- 12. fejezet: Mikrotanítások 2.
- 13. fejezet: Ellenőrző feladatsor
- Irodalom
3.1.2 Olvasástechnika és szövegértelmező készség: az olvasásképesség szerveződése
Az előző fejezet alapján belátható, milyen fontos az olvasástechnika (olvasáskészség) fejlesztése, hiszen ennek jó színvonala feltétlenül szükséges a szövegértelmező tevékenységhez.
A következő ábrán meg is figyelhetjük, hogyan épülnek egymásra az olvasásképesség készségei. (4. ábra)
4. ábra: Az olvasásképesség szerveződése
Forrás: Nagy 2004: 7.
Látható, hogy az ismeretekre alapozva a szövegfeldolgozó, szövegértelmező készség kívánatos működésének a szövegolvasó, szövegértő készség, annak pedig az olvasástechnika jó színvonala az előfeltétele. Ugyanakkor a szövegfeldolgozás során továbbfejlődik az olvasási készség is.
Az olvasástechnika (olvasáskészség) összetevőiről és működéséről az alábbi linkre kattintva (Nagy József 2004: 7-17.) olvashat részletesen.