- A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton
- Előszó
- A kurzus/tananyag célja, célcsoportja
- 1. fejezet: A szövegfeldolgozás célja, feladatkörei
- 2. fejezet: Kompetencia. Anyanyelvi kompetencia, anyanyelvi kommunikáció, szövegfeldolgozás a tantervekben. Ismeretek a szövegről.
- 2.1 Elmélet
- 2.1.1 Tudás és kompetencia
- 2.1.2 Kulcskompetenciák, anyanyelvi kompetencia, anyanyelvi kommunikáció
- 2.1.3 A szövegfeldolgozás és az anyanyelvi kompetencia kapcsolata a Nat és a Kerettanterv tükrében
- 2.1.4 A szöveg fogalma
- 2.1.5 A szövegtípus. A szöveg típusai
- 2.1.6 A szövegtípusok általános jellemzői
- 2.2 Gyakorlat
- 2.3 Internetes böngésző
- 2.4 Az önellenőrzés feladatai
- 2.1 Elmélet
- 3. fejezet: A szövegértés sikerét befolyásoló tényezők. Az olvasástechnika fejlesztése.
- 3.1 Elmélet
- 3.1.1 A szövegértés sikerét befolyásoló tényezők
- 3.1.2 Olvasástechnika és szövegértelmező készség: az olvasásképesség szerveződése
- 3.1.3 Az olvasástechnika fejlesztésének szempontjai
- 3.1.4 Az olvasástechnika fejlesztésének területei
- 3.1.5 Akusztikai oldal
- 3.1.6 Nyelvi egységek. A tanítói bemutató olvasás
- 3.1.7 Olvasástechnikai hibák és javításuk
- 3.2 Gyakorlat
- 3.3 Internetes böngésző
- 3.4 Az önellenőrzés feladatai
- 3.1 Elmélet
- 4. fejezet: Szövegértés és szövegfeldolgozás 1.
- 5. fejezet: Szövegértés és szövegfeldolgozás 2.
- 6. fejezet: Módszerek és munkaformák a szövegfeldolgozó órákon. Kooperatív tanulásszervezés. Kooperatív technikák a szövegfeldolgozás gyakorlatában
- 7. fejezet: A drámapedagógia, drámajátékok alkalmazása a szövegfeldolgozásban
- 8. fejezet: Élményt kínáló szövegek feldolgozása 1.
- 9. fejezet: Élményt kínáló szövegek feldolgozása 2.
- 10. fejezet: Tudáskínáló és informáló típusú szövegek feldolgozása
- 11. fejezet: Mikrotanítások 1.
- 12. fejezet: Mikrotanítások 2.
- 13. fejezet: Ellenőrző feladatsor
- Irodalom
A kurzus/tananyag célja, célcsoportja
Célok
A kurzus/tananyag célja olyan tanítók képzése, akik a tananyag feldolgozásával
-megismerik a hazai köznevelés feladatait és stratégiáját, az 1-4. osztály nevelési, oktatási preferenciáit; a köznevelés tartalmi szabályozásán belül a magyar nyelv és irodalom műveltségi területre vonatkozóakat;
-rendelkeznek az anyanyelvi kommunikációs kulcskompetencia fejlesztésének területén a szövegfeldolgozás irányításához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekkel;
-birtokába kerülnek a csoportban, kooperatív csoportban való munkavégzés, a kollegialitás és a hatékony munkaszervezés készségének;
-képesek lesznek a szövegfeldolgozó órák tervezésére, szervezésére, az azokhoz kapcsolódó tanulási folyamatok irányítására, a tanulási alapkészségek, képességek fejlesztésére;
-rendelkeznek önismerettel, együttműködési készséggel, személyi felelősségérzettel, minőségtudattal, fejlett kommunikációs képességekkel, a permanens művelődés igényével;
-gyakorlatot szereznek a szakirodalmi ismeretek önálló, kritikus feldolgozásából.
A kurzus/tananyag célcsoportja: tanító szakos hallgatók