5.1.2.2 Globális szövegfeldolgozás
Előfordul, hogy nem szükséges részekre bontani a szöveget, esetleg nem is lehet. Élménykínáló rövidebb szövegek, az élmény, hangulat egysége, pillanatnyisága esetén (pl. lírai vers), illetve tudáskínáló, ismeretterjesztő szövegeknél alkalmazható. Eredetileg a globális olvasástanításhoz dolgozták ki. A tanulók néma olvasásán és a szöveghez kapcsolódó feladatok önálló tanulói megoldásán majd ellenőrzésén alapult. Ma inkább ahhoz hasonlít a menete, mint ahogy a részenkénti szövegfeldolgozásnál a szövegrészek elemzésénél tanultuk.
Óravázlatban gondolkodva a lebonyolítás a következőképpen történhet:
I. Bevezető rész:
Előkészítés
-Szómagyarázat (ha a szövegbefogadás miatt indokolt; általában a szövegnek néma olvasással történő megismeréséhez), melyre még a célkitűzés előtt kerüljön sor. Egyebekben megegyezik a részenkénti szövegfeldolgozó modell előkészítésével.
II. Fő rész:
1.Előzetes címvizsgálat
2.Ismerkedés a szöveggel:
-élményszerző szövegeknél elsősorban tanítói bemutató olvasással,
-tudáskínáló szövegnél tanítói bemutatással vagy néma olvasással,
-információkínáló szövegek esetén néma olvasással.
3. Spontán reakciók meghallgatása
4. Utólagos címvizsgálat, új cím adása (Nem kötelező.)
5. Az elsődleges megértés ellenőrzése
6. A szöveg vizsgálata adott szempontok szerint:
Élménykínáló szövegek:
-epikus művek: hely, idő, szereplők, jellemek, cselekmény, stb.
-lírai művek: képek, hangulat, érzelmek, stb.
Magyarázó és dokumentumszövegeknél: adatok, tények, információk, összefüggések, stb.
7. A szöveg szerkezete
8. A szöveg nyelve és stílusa (a szövegtől függően):
- eíró és elbeszélő részek
-párbeszédek
-költői eszközök: ritmus, rím, hasonlat, stb.
9. Lényegkiemelés – komplex jelentés
III. Befejező rész:
Megegyezik a részenkénti szövegfeldolgozásnál tanultakkal.