9.2.1 Tandori Dezső: Tartalma: Medve
Feladat
Az alábbi óravázlat RÁHANGOLÁS részét alakítsa át óratervezet-részletté!
Óravázlat 3. osztály
Tananyag: Tandori Dezső: Tartalma: Medve. (Melléklet 1. Ki van a dióhéjban? 2. olvasókönyv. Szövegértés-3. évfolyam. Budapest: Sulinova Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság 2006.)
Óra eleji szervezés:
Felelősök választása csoportonként: íródeák, szóvivő, feladatfelelős, csendfelelős
RÁHANGOLÁS
- Asszociációs gyakorlat: Jut eszembe… A tanító kezdi ezzel a mondattal: Jut eszembe az ajándék. Labdát dob az egyik gyereknek, aki így folytatja: Jut eszembe az ajándékról…hozzáteszi azt a szót, ami eszébe jutott, pl. a szeretet. Továbbdobja a labdát a következő gyereknek, aki így folytatja: Jut eszembe a szeretetről…és így tovább addig, amíg mindenkire sor nem kerül.
- Élmények felidézése arról, hogy mit éreztek, amikor váratlanul kaptak vagy meglepetésként adtak valakinek (saját készítésű) ajándékot. (Páros beszélgetés)
- Szituációs játék (Dramatizálás, színjáték): Előzetesen beleteszünk egy kétarasznyi méretű dobozba (karton cipődoboz kiválóan megfelel) egy bármilyen játék mackót, a dobozt becsomagoljuk barna csomagolópapírba. Kivetítjük (vagy nagyméretű szókártyán tesszük a táblára): A POSTÁS CSÖNGETETT. HOZOTT EGY KÉTARASZNYI CSOMAGOT. Megbeszéljük vagy instrukciókat adunk arra vonatkozóan, hogyan köszönnek, mit mondhatnak egymásnak, mit tesznek ilyenkor a szereplők. Megkérünk két gyermeket, hogy – mint postás és a csomag átvevője – párbeszéddel játsszák el a szituációt. Szókincsbővítés, tapasztalatszerzés: kétarasznyi.
- Kerekasztal módszerrel (a lap csak egyszer menjen körbe) minden gyermek írjon a lapra egy dolgot, ha ő kapná, mit szeretne, mi legyen csomag tartalma. (Fontos a tartalma megfogalmazás, sőt, az ellenőrzéskor is így hangozzék el, így a vers címében a tartalma szó értelmezését külön magyarázat nélkül készítjük elő.) Minden megoldás elfogadható, ami méretét tekintve beleférne a dobozba.
- Kibontjuk a csomagot. Megállapítjuk, írt-e esetleg a mackót, medvét, játék mackót valaki az előző feladatnál? (Ha ezt nem is, az szinte biztos, hogy valaki írt valamilyen játékot.)
- Célkitűzés: Ma Tandori Dezső versével ismerkedünk meg, a címe: Tartalma: Medve.
JELENTÉSTEREMTÉS
- Jóslás cím alapján: Miről szólhat a vers? Néhány előfeltételezés meghallgatása.
- Ismerkedés a szöveggel tanítói bemutató olvasással. (Melléklet 1.)
- Spontán reakciók meghallgatása
- Visszacsatolás az óra elején a kivetített, táblára tett két mondatra: Miért tettük fel?
- Utólagos címvizsgálat – beszélgetés: Miért kaphatta a vers ezt a címet?
- Önálló szövegértési kompetencia ellenőrzése Igen, Nem, Nem ad rá választ a szöveg feladattal. Minden gyerek megkapja az ismert táblázatot. (Melléklet 2.)
Megoldás:
MEGÁLLAPÍTÁSOK |
IGEN |
NEM |
NEM AD RÁ VÁLASZT A SZÖVEG |
1. A csomag tartalma egy játékmedve volt. |
X |
|
|
2. A dobozt tarka papírba csomagolták. |
|
X |
|
3. A csomag karácsonyra érkezett. |
|
|
X |
4. A medvét egy áruházból küldték. |
|
X |
|
5. A medve nagyon szép lett. |
X |
|
|
6. A történetet a költő a barátainak meséli el. |
|
|
X |
(Ellenőrzés frontálisan, projektorral kivetítve.)
- A vers tartalmának kibontása, tájékozódás a szövegben. A gyerekektől azt kérjük, hogy ahol csak lehet, a szöveg segítségével válaszoljanak. – frontális osztálymunka
Kérdések és várható válaszok:
− Mikor érkezett a medve? – „tél idején.”
− Mit jelent az a szó, hogy vacog? Mutassuk is be! – szókincsbővítés, mimika
− Honnan tudjuk, hogy meglepetés volt a medve érkezése? – „váratlan jött”.
− Hol készült a medve? – „otthon varrták!”
− Milyen anyagból volt a lába és a két karja? – „Posztóból volt a lába, Két karja tarka selyemből –„
− Milyen anyag a posztó? És a selyem? (bemutathatjuk, a gyerekek megtapinthatják – szókincsbővítés, tapasztalatszerzés
− Mit gondoltok, ki készíthette? – Nem tudjuk meg. Barát, rokon…
− Mit szeretett volna készítője, milyen legyen a medve? – „Hogy szép legyen! Amilyen nincs még!” – Húzzuk alá!
− Te mit éreznél, ha te kapnál olyan különleges ajándékot, amilyet még senki sem kapott? Mutasd az arcoddal is az érzést!
− Honnan tudjuk, hogy olyan lett a medve, amilyen nincs még? Húzzátok is alá! – „Nem is láttam ilyen szép medvét!”
− A mondat kifejező, örömöt tükröző mondása csoportonként közösen, majd néhány vállalkozó gyerek által. – mimika, hangsúly, hanglejtés
- Formai elemzés:
a/ Rímkereső: Vizsgáljátok meg az első versszakot! Húzzátok alá a rímelő szavakat a verssorok végén! Állapítsátok meg a sorvégek összekötésével, mely verssorok rímelnek egymással! – páros munka, ellenőrzés projektorral kivetítve.
b/ Rímképlet megbeszélése: a a: páros rím, a b a b: keresztrím. Ezt közösen írjuk oda.
c/ Mondatfajták: A felkiáltó mondatok szerepe
d/ Sor- és mondatszámlálás:
Számoljátok meg hány sorból és hány mondatból áll a vers! Mit vesztek észre? – páros munka, frontális ellenőrzés.
Megoldás: 26 sor, 17 mondat. A sorok száma nem egyezik meg a mondatok számával, a mondatvégek nem egyeznek meg a sorvégekkel.
REFLEKTÁLÁS
- A vers hangos újraolvasása: Azt kérjük a vállalkozó tanulóktól, hogy az előző feladatnál megbeszéltek szerint a vers tartalmára, ne a sorok végére figyelve, értelmes olvasásra törekedjenek.
- Plakát: Minden csoport rajzoljon közösen egy olyan mackót, amilyen nincs még! – közös rajz csoportonként csomagolópapírra – a gyerekek képtárlátogatással értékelik, majd feltesszük a rajzokat a táblára, faliújságra. – csoportmunka
- Miért mondhatjuk, hogy olyan rajzok készültek, amilyen nincs még? – minden csoport másképp rajzolta.
- Szerintünk igen, mert…, Szerintünk nem, mert…: Fejezzétek be a közös véleményeteknek megfelelő mondatot! – csoportmunka. (Melléklet 4.)
- Házi feladat:
a) Gyakoroljátok a vers kifejező olvasását!
b) Keressétek meg és húzzátok alá a vers második szakaszában a rímelő szavakat és kössétek össze a megfelelő sorvégeket!
- Az óra értékelése: a/ tanítói b/ tanulói: Az értékelő kocka segítségével mondjatok véleményt a mai óráról!
A kocka oldalán a következő mondatok várnak befejezésre:
- A mai órán megtanultam …
- A mai óra azért tetszett, mert…
- A mai órán a csoportom …
- A mai órán úgy éreztem…
- A mai óra nem tetszett, mert…
- Szerintem a mai óra…
Mellékletek:
1. VERS
Tandori Dezső: Tartalma: Medve
A postás csöngetett. Hozott
egy kétarasznyi csomagot.
Barna volt a papírja.
Nem volt tarkára festve.
Az volt a csomagra írva:
TARTALMA – MEDVE
A csomagban valóban
egy medve jött. A hóban
jött a postás a medvével,
tél idején. Lassan ért el
az ajtónkig. A medve ott
a csomagban nem vacogott.
Mert játékmedve volt.
Ám nem a medvebolt,
nem a mackóüzlet küldte,
nem ám! E barnásszürke
játékmedvét otthon varrták!
És jól látszott: azt akarják,
hogy szép legyen! Amilyen nincs még!
Nem is láttam ilyen szép medvét!
Posztóból volt a lába,
két karja tarka selyemből –
mind, aki eddig látta,
mesélhet erről!
Én addig rólatok mesélek
a váratlan jött medvének.
2. IGEN, NEM, NEM AD RÁ VÁLASZT A SZÖVEG
Válaszolj a szöveg alapján! Véleményednek megfelelően tegyél X-et a táblázat megfelelő helyére!
MEGÁLLAPÍTÁSOK |
IGEN |
NEM |
NEM AD RÁ VÁLASZT A SZÖVEG |
1. A csomag tartalma egy játékmedve volt. |
|
|
|
2. A dobozt tarka papírba csomagolták. |
|
|
|
3. A csomag karácsonyra érkezett. |
|
|
|
4. A medvét egy áruházból küldték. |
|
|
|
5. A költőnek tetszett az ajándék. |
|
|
|
6. A történetet a barátainak meséli el a költő. |
|
|
|
3. BELSŐ HANG
1-3. csoport:
Mit gondolhatott magában az ajándékozó, amikor készítette a medvét?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2-4. csoport:
Te mire gondolnál magadban, ha váratlanul egy csomagod érkezne?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. SZERINTÜNK IGEN, MERT…, SZERINTÜNK NEM, MERT…
1-4.csoport:
Beszéljétek meg az alábbi megállapítást! Fejezzétek be a közös véleményeteknek megfelelő mondatot!
Csak a drága ajándék lehet értékes annak, aki az ajándékot kapja.
Szerintünk igen, mert…
Szerintünk nem, mert…