5. fejezet: A tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók ismeretelsajátítási folyamatának jellemzői
Célok, kompetenciák
A hallgatók ismerjék meg a téma hátterében meghúzódó fontos alapfogalmakat (kognitív képességek, intelligencia/átfogó mentális képesség, tanulás, ismeretelsajátítás), az információs körforgás szerepét és eltéréseit, valamint a tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók ismeretelsajátítási folyamatának jellemzőit.
A fejezet az alábbi főbb kompetenciák fejlesztésére alkalmas:
- gyógypedagógiai pszichológiai alapismeretek, jellemzők ismerete, melyek például a diagnosztikus munka során, vagy az oktatásban, fejlesztésben fontos jelentőséggel bírnak,
- ösztönző fejlesztési környezet kialakításához szükséges ismeretek,
- fejlesztő anyagok megalkotásához szükséges alapismeretek.
A fejezet teljesítése után a hallgatók képesek lesznek:
- reális követelményeket állítani a tanulásban akadályozott tanulók elé,
- optimális fejlesztési célt kijelölni,
- az ismeretek rendszerbe integrálására,
- ismereteiket a gyakorlatban is alkalmazni.
Módszer
A célok eléréséhez a fejezet részeinek részletes feldolgozása szükséges. A feladatokat mindig végezze el a megadott módon. Lehetséges, hogy néhány feladat megoldására a rendelkezésre álló órakeret nem elegendő, és a feladatok befejezése otthoni munkát igényel. Ne mulassza el!
A fejezetben talál olyan szövegrészeket, melyek zöld színnel látszanak, és félkövéren formázottak. Ezekre a szavakra kattintva további hasznos információk, ismeretek jelennek meg. A tananyag teljes feldolgozásához ezek elsajátítására is szükség van.
A lecke végén található önellenőrző kérdéseket válaszolja meg. Ha szükségesnek érzi, térjen vissza a fejezet azon részeihez, melyekkel kapcsolatosan a kérdésben bizonytalan.
Tartalom
A kognitív képességek rendszere
Intelligencia (átfogó mentális képesség)
Tanulás, ismeretelsajátítás
Információs körforgás
A tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók ismeretelsajátítási folyamatának specifikus jellemzői
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Szakirodalom