9. fejezet: A differenciálás – szemlélet és gyakorlat
Célok, kompetenciák
A tananyag célja, hogy a hallgatókat megismertesse a differenciálás fogalmával, pedagógiai funkciójával, a differenciálás szintjeivel.
A fejezet az alábbi főbb kompetenciák elsajátítására alkalmas:
- a differenciálás megvalósításával kapcsolatos feladatok ismerete,
- a differenciálás pedagógiai funkcióinak ismerete,
- a differenciálás típusainak ismerete.
A fejezet teljesítése után a hallgatók képesek lesznek:
- a tanulásban akadályozott tanulók differenciált óraszervezésére, a gondolkodási szinteknek megfelelően megvalósuló differenciálás megszervezésére (feladatok és kérdések differenciált megalkotására).
Módszer
A célok eléréséhez a fejezet részeinek részletes feldolgozása szükséges. A feladatokat mindig végezze el a megadott módon. Lehetséges, hogy néhány feladat megoldására a rendelkezésre álló órakeret nem elegendő, és a feladatok befejezése otthoni munkát igényel. Ne mulassza el!
A fejezetben talál olyan szövegrészeket, melyek zöld színnel látszanak, és félkövéren formázottak. Ezekre a szavakra kattintva további hasznos információk, ismeretek jelennek meg. A tananyag teljes feldolgozásához ezek elsajátítására is szükség van.
A lecke végén található önellenőrző kérdéseket válaszolja meg. Ha szükségesnek érzi, térjen vissza a fejezet azon részeihez, melyekkel kapcsolatosan a kérdésben bizonytalan.
Tartalom
Bevezetés a differenciálás fogalmába
Régen és ma
A differenciálás pedagógiai funkciója
A differenciálás szintjei
Tantervi differenciálás
A belső differenciálás
Differenciálás a szelektív és az integratív pedagógia szempontjából
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Szakirodalom