A kurzus zárása. Teszt
Feladat
Válaszolja meg szóban/írásban a következő kérdéseket! Végezzen önellenőrzést a megfelelő lecke alapján!
Nyitott kérdések
A tanulási akadályozottság fogalmának helye a gyógypedagógia fogalomrendszerében
- Hogy nevezték az enyhén értelmi fogyatékos, az enyhe fokú intellektuális képességzavart mutató gyermekek csoportját a 19-20. század fordulóján?
- Miért alkotta meg a gyógypedagógus szakma a tanulásban akadályozottság fogalmát?
- Kik a tanulásban akadályozott gyermekek?
- Hogyan jellemzi az enyhén értelmi fogyatékos gyermekeket a Pedagógiai Lexikon?
- Kik az intellektuális képességzavart mutató gyermekek, tanulók?
Az intézményhálózat kialakulásának története, jelenlegi helyzete
- Mikor alakult meg az első kisegítő iskola Magyarországon?
- Hogyan alakult a kisegítő iskolák hálózatának terjedése?
- A „kisegítő iskola” elnevezés hivatalos megszűnése óta milyen elnevezéseket használunk az intézménytípus megnevezésére?
- Mikor jöttek létre az első módszertani intézmények?
- Mi a fő feladatellátásuk ma?
- Hogyan segítik az uniós források az együttnevelést?
A tanulásban akadályozott tanulók nevelését- oktatását szabályozó dokumentumok
- Mikor váltak tankötelessé az értelmi fogyatékos gyermekek?
- Mely szabályozók írták elő a kisegítő iskolák működését?
- Mit jelent a kétpólusú tantervi szabályozás, és mely oktatáspolitikai dokumentumok bevezetésével jelent ez meg Magyarországon?
- Sorolja fel a tantervi szabályozók hierarchikus elemit!
- Mi szabályozza ma a tanulásban akadályozott (enyhén értelmi fogyatékos) gyermek oktatását?
A tanulásban akadályozott populáció diagnosztikus folyamatának lehetőségei és beiskolázásának folyamata
- Milyen kapcsolatban áll a gyógypedagógiai diagnosztika a gyógypedagógiai pszichodiganosztikával?
- A tanulásban akadályozott személyekkel kapcsolatos diagnosztikus feladatok elvégzése kapcsán milyen szakértői vizsgálati típusokat tud felsorolni?
- Mit jelent a folyamatos figyelemmel kísérés?
- Miben különbözik egy gyógypedagógiai vizsgálat egy pszichológiai vizsgálattól egy szakértői bizottságban?
A tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók ismeretelsajátítási folyamatának jellemzői
- Milyen közvetett megismerő folyamatokat ismer? Röviden definiálja mindegyiket!
- Sorolja fel az intelligenciaövezeteket (megnevezés, IQ érték)!
- Hogyan viszonyulnak a hatékony tanuláshoz szükséges optimális külső és belső feltételek a tanulási módszerek és stratégiák rendszeréhez?
- Melyek az információs körforgás elemei?
- Miért fontos, hogy a gyógypedagógus tisztában legyen a tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók ismeretelsajátítási jellemzőivel?
A tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók személyiségének és szociális képességeinek fejlődése
- Mi a személyiség?
- Milyen viszonyban vannak a szociális készségek, képességek és kompetencia egymással?
- Milyen szociális-emocionális jellemzői vannak a tanulásban akadályozott gyermekeknek, tanulóknak?
- Soroljon fel 3-3 jellemzőt a tanulásban akadályozott tanulók személyiségfejlődésére és társas kapcsolataira vonatkozóan!
A tanulásban akadályozott tanulók sajátos szükségletei, a komplex rehabilitáció feladatai
- Hogyan befolyásolja a hátrányos szociális környezet a tanulás eredményességét?
- Milyen szempontokat kell figyelembe vennünk a pedagógiai és szociális beavatkozások hatékony kialakítása során?
- Melyek a komplex rehabilitáció eszközei tanulásban akadályozott tanulók esetén?
- Mik a rehabilitáció színterei?
- Mit jelent az ökológiai szemlélet a gyógypedagógiában?
Hatékony tanulásszervezési módszerek
- Miért fontos, hogy a pedagógusok gazdag módszertani repertoárral rendelkezzenek?
- Milyen viszony van az oktatási módszerek és stratégiák között?
- Milyen tanulásszervezési módszereket alkalmazhatnak a pedagógusok munkájuk során?
- Öt mondatban foglalja össze a kooperatív tanulásszervezés lényegét!
- Mi a nyitott tanítási forma és milyen előnyei vannak?
A differenciálás – szemlélet és gyakorlat
- Definiálja a differenciálás fogalmát!
- Határozza meg a differenciálás pedagógiai funkcióját!
- Sorolja fel a differenciálás félreértelmezésit!
- Mi a tantervi differenciálás, hogyan jelentkezik ez a tanulásban akadályozott gyermekek oktatásában?
- Hogyan tudja beépíteni a differenciálás pedagógiai gyakorlatába Bloom taxonómiáját?
- Sorolja fel a differenciálás típusait az integratív pedagógia felfogásában!
Az egyéni fejlesztés
- Milyen hasonlóságokat és különbségeket talál az egyéni korrekciós foglalkozások és az egyéni fejlesztés között?
- Mi a diagnosztika szerepe az egyéni fejlesztési tervek elkészítésében?
- Milyen jogszabályi keretek biztosítják az egyéni fejlesztés megvalósulását?
- Határozza meg az egyéni fejlesztési terv fogalmát!
- Értelmezze az egyéni fejlesztési tervet, mint folyamatot!
A tanulásban akadályozott tanulók együttnevelése
- Sorolja fel az integrációhoz vezető út lépéseit!
- Nevezze meg az együttnevelés szintjeit!
- Hasonlítsa össze az integrációt és az inklúziót!
- Milyen feltételei vannak az integrációnak?
- Soroljon fel jól működő hazai integrációs modelleket!
- Hogyan szolgálja az integrációt az EGYMI?
- Mi a kéttanáros modell?
A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus kompetenciája. A hatékony gyógypedagógus személyisége
- Foglalja össze, hogy milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie a tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógusnak!
- Kikre vonatkoznak az etikai kódexben foglaltak?
- Milyen személyiségjegyei vannak egy hatékony személyiségű gyógypedagógusnak?
- Kiket veszélyeztet a kiégés?
Feleletválasztós teszt
Megoldás
Igaz-Hamis kérdés
Visszajelzés
Hamis
Feleletválasztós teszt
Megoldás
Igaz-Hamis kérdés
Visszajelzés
Hamis
Szókitöltős teszt
Egészítse ki a mondatot a megfelelő fogalommal!
Igaz-Hamis kérdés
Visszajelzés
Hamis
Szókitöltős teszt
Egészítse ki a mondatot a megfelelő fogalommal!
Feleletválasztós teszt
Megoldás
Megoldás
Megoldás
Igaz-Hamis kérdés
Igaz-e az állítás?
Visszajelzés
Igaz
Visszajelzés
Igaz
Szókitöltős teszt
Egészítse ki a mondatot a megfelelő fogalommal!
Feleletválasztós teszt
Megoldás
Igaz-Hamis kérdés
Igaz-e az állítás?
Visszajelzés
Hamis
Visszajelzés
Hamis
Feleletválasztós teszt
Megoldás
Igaz-Hamis kérdés
Igaz-e az állítás?
Visszajelzés
Hamis