7. fejezet: A tanulásban akadályozott tanulók sajátos szükségletei, a komplex rehabilitáció feladatai
Célok, kompetenciák
A hallgatók legyenek tisztában a tanulási akadályozottság okaival, azzal, hogy a tanulásban akadályozott populáció nagyobb részénél a szociális dimenzió húzódik meg a tanulási akadályozottság hátterében. Ismerje meg a komplex rehabilitáció eszközeit, a rehabilitáció színtereit. Tudja hatékonyan alkalmazni az optimális tanulási környezet megteremtésének lehetőségeit.
A fejezet az alábbi főbb kompetenciák fejlesztésére alkalmas:
- a tanulási akadályozottság mögött húzódó kórokok elkülönítésére,
- a komplex rehabilitáció eszközeinek ismerete,
- a komplex rehabilitáció színtereinek ismerete.
A fejezet teljesítése után a hallgatók képesek lesznek:
- a tanulásban akadályozott tanulók pedagógiai rehabilitációjának megszervezésére,
- optimális tanulási környezetet teremteni a tanulásban akadályozott tanulók számára,
képesek ismereteiket a gyakorlatban is alkalmazni.
Módszer
A célok eléréséhez a fejezet részeinek részletes feldolgozása szükséges. A feladatokat mindig végezze el a megadott módon. Lehetséges, hogy néhány feladat megoldására a rendelkezésre álló órakeret nem elegendő, és a feladatok befejezése otthoni munkát igényel. Ne mulassza el!
A fejezetben talál olyan szövegrészeket, melyek zöld színnel látszanak, és félkövéren formázottak. Ezekre a szavakra kattintva további hasznos információk, ismeretek jelennek meg. A tananyag teljes feldolgozásához ezek elsajátítására is szükség van.
A lecke végén található önellenőrző kérdéseket válaszolja meg. Ha szükségesnek érzi, térjen vissza a fejezet azon részeihez, melyekkel kapcsolatosan a kérdésben bizonytalan.
Tartalom
A tanulási akadályozottság szociális dimenziója
A tanulásban akadályozott tanulók komplex rehabilitációja
Az ökológiai szemléletmód a gyógypedagógiában
Ötletek a tanulási környezet optimális kialakításához
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Szakirodalom