A beszédfogyatékosság eltérő kórformái alapján a rehabilitációs feladatok eltérőek lehetnek, ezért az együttnevelés során fontos, hogy az óvodapedagógus ismerje azt a beszédzavart, amellyel a gyermek rendelkezik. Az óvodai nevelést, fejlesztést, logopédiai ellátást, és az egészségügyi rehabilitációt meghatározza a gyermek beszédbeli akadálya.
Beszéd-rendellenesség
|
Jellemzők
|
Megkésett beszédfejlődés
|
- A beszédfejlődés elhúzódása
- Csökkent beszédkészség
- Szókincs és kifejezőkészség lassú ütemű fejlődése
- Szótorzítás, csonkítás
- Több hangra kiterjedő pöszeség
- Alacsony szintű nyelvi fejlettség
- Hibás vagy hiányzó raghasználat (agrammatizmus)
- Artikulációs hibák
- Hadarás, amelyhez dadogás társulhat
- Átlagosnál rosszabb zenei képesség
- Rossz tájékozódás térben, síkban, saját testen
|
Fejlődési diszfázia
|
- Kevés szó használata
- Egyszerű mondatok alkotása
- A mondatokban jellemző a szótöredékek, maga alkotta szavak vagy hallott szavak utánmondása
- Pontatlan a hangok kiejtése
- A korai artikulációs hibák, hangcserék, kihagyások, betoldások hosszas fennmaradása
- Egyes esetekben domináns a beszédészlelés és a beszédmegértés zavara
- Diszgrammatizmus
|
Pöszeség (diszlália)
|
- A beszédhangok torzított kiejtése, egymással való felcserélése, kihagyása
|
Orrhangzós beszéd
|
- Hangszín megváltozása
- Artikuláció zavara
- A beszédszervek organikus eltérései halláscsökkenés vagy a fogazat rendellenességei miatt
- Gyors, összefolyó, monoton, bátortalan folyamatos beszéd
|
Dadogás
|
- Tónusos dadogás: a hangképzés megnyúlása, a test merevvé és görcsössé válása
- Klónusos dadogás: a légzés és a hangképzés rángásos görcseinek megjelenése
- Járulékos tünetek: önkéntelen mozdulatok, céltalan szemmozgások, izomremegés, tenyérizzadás, elpirulás, töltelékszavak megjelenése a beszédben, beszédfélelem, amely gátolja a verbális megnyilatkozást stb.
|
Hadarás
|
- Gyorsuló, kapkodó beszéd
- A szótagok, szavak elnyelése
- Pontatlan hangképzés
- Monotónia
- Szegényes szókincs
- Figyelmetlenség, felületesség
- Rossz ritmuskészség
|
Rekedtség (diszfónia)
|
- Normálistól eltérő hangszín
- Hangképző szerv terhelhetőségének csökkenése
- Hangos, kiabáló beszéd, a környezeti vagy pszichés kiváltó okok esetén
|
Mutizmus
|
- A gyermek bizonyos helyzetekben vagy feltételek között nem szólal meg. A fellépő tünetek előzmények nélkül, hírtelen jelentkeznek
|
Afázia
|
- A hangos beszéd vagy a beszédmegértés teljesítményeinek károsodása
|
Diszlexia
|
- Olvasás zavara
- A beszéd tartalmi (grammatikai, szókincs és kifejezésbeli) és formai (hanghibák) oldalának fejlettségbeli elmaradása
|
Diszgráfia
|
|
[1] Torda Ágnes (2000): Beszédhibás gyermekek az óvodában és az iskolában. In. Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 582-593. o. és Hernádi Krisztina (2006): Ajánlások beszédfogyatékos gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. Sulinova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest, 6-9. o.