Skip navigation

A beszéd-rendellenességek legfontosabb jellemzői

A beszédfogyatékosság eltérő kórformái alapján a rehabilitációs feladatok eltérőek lehetnek, ezért az együttnevelés során fontos, hogy az óvodapedagógus ismerje azt a beszédzavart, amellyel a gyermek rendelkezik. Az óvodai nevelést, fejlesztést, logopédiai ellátást, és az egészségügyi rehabilitációt meghatározza a gyermek beszédbeli akadálya.

 

Beszéd-rendellenesség

Jellemzők

 

Megkésett beszédfejlődés

  • A beszédfejlődés elhúzódása
  • Csökkent beszédkészség
  • Szókincs és kifejezőkészség lassú ütemű fejlődése
  • Szótorzítás, csonkítás
  • Több hangra kiterjedő pöszeség
  • Alacsony szintű nyelvi fejlettség
  • Hibás vagy hiányzó raghasználat (agrammatizmus)
  • Artikulációs hibák
  • Hadarás, amelyhez dadogás társulhat
  • Átlagosnál rosszabb zenei képesség
  • Rossz tájékozódás térben, síkban, saját testen

Fejlődési diszfázia

  • Kevés szó használata
  • Egyszerű mondatok alkotása
  • A mondatokban jellemző a szótöredékek, maga alkotta szavak vagy hallott szavak utánmondása
  • Pontatlan a hangok kiejtése
  • A korai artikulációs hibák, hangcserék, kihagyások, betoldások hosszas fennmaradása
  • Egyes esetekben domináns a beszédészlelés és a beszédmegértés zavara
  • Diszgrammatizmus

Pöszeség (diszlália)

  • A beszédhangok torzított kiejtése, egymással való felcserélése, kihagyása

Orrhangzós beszéd

  • Hangszín megváltozása
  • Artikuláció zavara
  • A beszédszervek organikus eltérései halláscsökkenés vagy a fogazat rendellenességei miatt
  • Gyors, összefolyó, monoton, bátortalan folyamatos beszéd

Dadogás

  • Tónusos dadogás: a hangképzés megnyúlása, a test merevvé és görcsössé válása
  • Klónusos dadogás: a légzés és a hangképzés rángásos görcseinek megjelenése
  • Járulékos tünetek: önkéntelen mozdulatok, céltalan szemmozgások, izomremegés, tenyérizzadás, elpirulás, töltelékszavak megjelenése a beszédben, beszédfélelem, amely gátolja a verbális megnyilatkozást stb.

Hadarás

  • Gyorsuló, kapkodó beszéd
  • A szótagok, szavak elnyelése
  • Pontatlan hangképzés
  • Monotónia
  • Szegényes szókincs
  • Figyelmetlenség, felületesség
  • Rossz ritmuskészség

Rekedtség (diszfónia)

  • Normálistól eltérő hangszín
  • Hangképző szerv terhelhetőségének csökkenése
  • Hangos, kiabáló beszéd, a környezeti vagy pszichés kiváltó okok esetén

Mutizmus

  • A gyermek bizonyos helyzetekben vagy feltételek között nem szólal meg. A fellépő tünetek előzmények nélkül, hírtelen jelentkeznek

Afázia

  • A hangos beszéd vagy a beszédmegértés teljesítményeinek károsodása

Diszlexia

  • Olvasás zavara
  • A beszéd tartalmi (grammatikai, szókincs és kifejezésbeli) és formai (hanghibák) oldalának fejlettségbeli elmaradása

Diszgráfia

  • Írás zavara

 



[1] Torda Ágnes (2000): Beszédhibás gyermekek az óvodában és az iskolában. In. Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 582-593. o. és Hernádi Krisztina (2006): Ajánlások beszédfogyatékos gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. Sulinova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest, 6-9. o.