Az autizmus spektrum zavarral élő gyermekek viselkedésének főbb jellegzetességei
Területek
|
Viselkedéses jegyek
|
Társas és érzelmi készségek
|
- Nem értik, hogyan kell más gyermekkel együtt játszani (pl. figyelmen kívül hagyják a játékszabályokat).
- Kerülik a többiek társaságát, inkább egy félreeső helyre vonulnak.
- Nem szívesen vesznek részt közös játékokban, tevékenységekben.
- Nem tudják beleélni magukat más emberek érzéseibe.
- Elvárják másoktól, hogy ismerjék gondolataikat, élményeiket, függetlenül attól, hogy a másik jelen volt-e az adott helyzetben. Nem ismerik fel, hogy a másik ember nem mindig tudhatja azt, amit ők tudnak.
- Fokozottabban igénylik a megnyugtatást, különösen olyan helyzetekben, amikor a dolgok megváltoznak körülöttük.
- Nem képesek árnyaltan kifejezni érzelmeiket.
|
Kommunikáció
|
- Szó szerint értelmezik a hallottakat.
- Szokatlan hang és hanghordozás jellemzi (monoton, színtelen) a kommunikációjukat.
- Nem figyelnek a beszélgetőpartner mondanivalójára, nem reagálnak annak tartalmára.
- Beszélgetés közben ritkán vesznek fel szemkontaktust.
- Beszédük pedáns, túl precíz lehet.
- Nem képesek fenntartani a beszélgetés folyamatosságát.
|
Megismerési (kognitív) készségek
|
- A mesék, kitalált történetek csekély mértékben keltik fel érdeklődésüket.
- Jó hosszú távú memória jellemzi őket, jól emlékeznek régi eseményekre, adatokra.
- Nem játszanak szerepjátékokat. Saját képzeletbeli játékukba más gyermekeket nem vonnak be, a többiek által kitalált történetekbe pedig belezavarodnak.
|
Sajátos érdeklődési kör
|
- Egyetlen téma köti le az érdeklődésüket, amihez megszállottan gyűjtik az információkat, adatokat.
|
Mozgásos készségek
|
- Rossz mozgáskoordináció jellemzi őket, ezért gyengék például labdajátékokban.
- Szaladás közben szokatlan a testtartásuk.
|
Egyéb sajátosságok
|
- Félnek vagy nyugtalanná válnak például szokványos hangoktól (pl. elektromos gépektől), a bőr vagy a fej érintésétől, bizonyos ruhadarabok viselésekor, váratlan zajoktól, egyes tárgyak látványától, zajos helyektől, tömegtől (pl. az óvodában, a bevásárlóközpontban).
- Nem képesek a rugalmas váltásra, változás esetén elvesztik a biztonságérzetüket.
- Feldúlja őket minden, ami a szokásos rendtől eltér (pl. napirend megváltozása, szokott útvonaltól való eltérés).
- Ha izgatottak, kezükkel csapkodnak, forognak.
- Kisebb fájdalmakra érzéketlenek.
- Körülményes szertartásokat alkalmaznak (pl. lefekvés előtt sorba rakja játékait).
- Beszédfejlődésük megkésett.
- Szokatlanul grimaszolnak, vagy rángatják az arcukat.
|
[1] A táblázat Attwood, T. (2002): Különös gyerekek. Kalauz az Asperger-szindrómáról szülőknek és nevelőknek című munkája alapján készült.