Skip navigation

Az autizmus spektrum zavarral élő gyermekek viselkedésének főbb jellegzetességei

Területek

Viselkedéses jegyek

 

Társas és érzelmi készségek

  • Nem értik, hogyan kell más gyermekkel együtt játszani (pl. figyelmen kívül hagyják a játékszabályokat).
  • Kerülik a többiek társaságát, inkább egy félreeső helyre vonulnak.
  • Nem szívesen vesznek részt közös játékokban, tevékenységekben.
  • Nem tudják beleélni magukat más emberek érzéseibe.
  • Elvárják másoktól, hogy ismerjék gondolataikat, élményeiket, függetlenül attól, hogy a másik jelen volt-e az adott helyzetben. Nem ismerik fel, hogy a másik ember nem mindig tudhatja azt, amit ők tudnak.
  • Fokozottabban igénylik a megnyugtatást, különösen olyan helyzetekben, amikor a dolgok megváltoznak körülöttük.
  • Nem képesek árnyaltan kifejezni érzelmeiket.

Kommunikáció

  • Szó szerint értelmezik a hallottakat.
  • Szokatlan hang és hanghordozás jellemzi (monoton, színtelen) a kommunikációjukat.
  • Nem figyelnek a beszélgetőpartner mondanivalójára, nem reagálnak annak tartalmára.
  • Beszélgetés közben ritkán vesznek fel szemkontaktust.
  • Beszédük pedáns, túl precíz lehet.
  • Nem képesek fenntartani a beszélgetés folyamatosságát.

Megismerési (kognitív) készségek

  • A mesék, kitalált történetek csekély mértékben keltik fel érdeklődésüket.
  • Jó hosszú távú memória jellemzi őket, jól emlékeznek régi eseményekre, adatokra.
  • Nem játszanak szerepjátékokat. Saját képzeletbeli játékukba más gyermekeket nem vonnak be, a többiek által kitalált történetekbe pedig belezavarodnak.

Sajátos érdeklődési kör

  • Egyetlen téma köti le az érdeklődésüket, amihez megszállottan gyűjtik az információkat, adatokat.

Mozgásos készségek

  • Rossz mozgáskoordináció jellemzi őket, ezért gyengék például labdajátékokban.
  • Szaladás közben szokatlan a testtartásuk.

Egyéb sajátosságok

  • Félnek vagy nyugtalanná válnak például szokványos hangoktól (pl. elektromos gépektől), a bőr vagy a fej érintésétől, bizonyos ruhadarabok viselésekor, váratlan zajoktól, egyes tárgyak látványától, zajos helyektől, tömegtől (pl. az óvodában, a bevásárlóközpontban).
  • Nem képesek a rugalmas váltásra, változás esetén elvesztik a biztonságérzetüket.
  • Feldúlja őket minden, ami a szokásos rendtől eltér (pl. napirend megváltozása, szokott útvonaltól való eltérés).
  • Ha izgatottak, kezükkel csapkodnak, forognak.
  • Kisebb fájdalmakra érzéketlenek.
  • Körülményes szertartásokat alkalmaznak (pl. lefekvés előtt sorba rakja játékait).
  • Beszédfejlődésük megkésett.
  • Szokatlanul grimaszolnak, vagy rángatják az arcukat.

 



[1] A táblázat Attwood, T. (2002): Különös gyerekek. Kalauz az Asperger-szindrómáról szülőknek és nevelőknek című munkája alapján készült.