Gondolja át az óvodapedagógus főbb feladatait a beszédfogyatékos gyermekek óvodai nevelésében a következő szempontok szerint: (1) a beszédfogyatékos gyermek óvodai fogadása, (2) a gyermekcsoport felkészítése, (3) a beszédfogyatékos gyermek fogadása, óvodai nevelése. Ezt követően töltse ki a feladatlapot, majd a következő táblázat segítségével ellenőrizze le munkáját!
Az óvodapedagógus főbb feladatai a beszédfogyatékos gyermek fogadását megelőzően
|
- Megismeri a gyermek szakértői véleményét.
- Tisztában kell lennie a gyermek diagnózisával, a sérülés okával, a hozzá kapcsolódó tünetekkel és következményekkel, valamint a legszükségesebb teendőkkel és fejlesztési lehetőségekkel.
- Információt gyűjt a gyermek beszédállapotáról.
- Megismeri azokat a speciális feladatokat és módszereket, amelyeket a mindennapi nevelés-oktatás során szem előtt kell tartania.
- Az óvoda pedagógiai programja alapján nevelési tervet készít, szükség esetén egyéni fejlesztési tervet ír.
- Felkészíti a csoportjába járó gyermekeket a beszédfogyatékos gyermek fogadására.
- Felkészíti a csoportjába járó gyermekek szüleit a beszédfogyatékos gyermek elfogadására.
- Felveszi a kapcsolatot a beszédfogyatékos gyermek szüleivel, a módszertani intézmény szakembereivel.
- Felveszi a kapcsolatot és együttműködik a gyermek terápiáját végző logopédussal és az együttnevelést segítő szakemberekkel.
- Ideális esetben az óvodapedagógus már az óvodába kerülés előtt megismerkedik a gyermekkel. Ez elősegíti, hogy valódi információk birtokába jusson a gyermekről és a vállalt feladatról.
|
Az óvodapedagógus főbb feladatai a gyermekcsoport felkészítésben
|
- Az óvodapedagógus saját példaadása is hozzájárul az ép gyermekek számára a másság elfogadásának, természetes állapotként való kezelésének megtanításához.
- Az óvodapedagógus készítse fel az ép gyermekeket a beszédfogyatékos társuk érkezésére.
- Adjon információt az ép gyermekeknek a segítségnyújtás szükségességéről és lehetőségeiről.
- Segítsen a kirekesztődés megelőzésében.
|
Az óvodapedagógus főbb feladatai a beszédfogyatékossággal rendelkező gyermek fogadásával, óvodai nevelésével kapcsolatban
|
- Fontos az óvodapedagógus természetes viselkedése.
- Legyen türelmes a beszédfogyatékossággal rendelkező gyermekkel.
- Segíteni kell a gyermek beilleszkedését.
- Törekedni kell a harmonikus, kiegyensúlyozott, beszélgetésre motiváló környezet kialakítására.
- Gazdag nyelvi környezetet kell biztosítani.
- Beszéljen a gyermekkel lassabban, valamint egyszerű, érthető, rövid, világos mondatokban.
- Amennyiben a gyermeknek nem motoros beszédzavara van, akkor beszéltesse minél többet a gyermeket.
- A kommunikációhoz alkalmazzon verbális eszközöket, vizuális megerősítést.
- Mindig győződjön meg arról, hogy a gyermek megértette- a közlést, és ha kell, ismételje meg a már elmondottakat.
- Differenciálással biztosítani kell az egyéni haladási ütemet.
- Fontos a beszédkedv felkeltése. Az óvodapedagógus őszinte, nyitott odafigyelése ösztönzi a beszédfogyatékossággal rendelkező gyermeket a kommunikálásra, beszédfélelmei leküzdésére.
- Törekedjen a beszédfogyatékosságból eredő hátrányok miatti kirekesztettség elkerülésére, az önbizalom megerősítésére.
- A foglalkozásokhoz teremtsen oldott, bizalmas, stresszmentes légkört.
- A gyermek érezze, hogy olyannak fogadják el őt, amilyen.
- Amikor beszél, a beszédhiba helyett a mondanivalóra kell figyelni.
- Csak akkor segítsünk, amikor feltétlenül szükséges.
|