1. Látásélesség távolra és közelre
|
A gyermek:
- a felé közeledő személyt csak 1-2 cm-ről, vagy közelebbről ismeri fel, ha az nem ad hangot (gyakran „nem köszön előre” ismerőseinek);
- arcmimikára és gesztusokra (mosolygás, rosszalló arckifejezés, bólintás, fejcsóválás stb.) hang kíséret nélkül nem reagál, csak ha az illető arcát szemmagasságban és fél méteren belül láthatja;
- az óvoda falára kitett rajzokat, illusztrációkat nem látja, csak ha közel mehet hozzájuk;
- játékait összeszedi, de gyakran nem veszi észre az apróbb tárgyakat;
- ha játékai leesnek és tőle elgurulnak, nem tudja azokat megkeresni, csak szóbeli segítséggel, gyakran tapogatva keres;
- kirándulások, séták alkalmával megfigyelhető, hogy nem látja a madarakat, rovarokat, repülőgépet, fákon a virágokat, utcai objektumokat (pl. jelzőlámpákat);
- a játékokat, tárgyakat közelről nézegeti (méretüktől függően 5-10 cm-re a szem előtt);
- a zsúfolt, pasztellszínű, nem kontúros képeken nem ismeri fel annak részleteit;
- az apróbb képeket, ábrákat (1-2 cm-es) nem ismeri fel közelről sem, esetleg csak orrsúroló nézegetéssel.
|
2. Fényérzékenység
|
A gyermek:
- csak erős helyi megvilágításban látja az ábrákat, képeket;
- szekrényben, asztal alatt, félhomályos helyen nem tud jól tájékozódni, ruháit, játékait tapogatással keresi;
- fényes felületekről visszaverődő fény, napsütés, televízió hatására, hunyorog, pislog, könnyezik, elfordul;
- képek nézegetésekor karjával eltakarja a fényforrást.
|
3. Színlátás
|
A gyermek:
- a tárgyak, képek színeit nem ismeri fel: nem tud szín alapján válogatni, csoportosítani, nem tudja megnevezni a színeket;
- vannak olyan színek, melyeket gyakran téveszt, vagy nem ismer fel: kék-sárga, piros-zöld;
- a feketével kevert, sötét színek között nem tud különbséget tenni (sötétkék, sötétbarna, sötétlila, mélybordó, sötétzöld), esetleg csak erős helyi megvilágításban.
|
4. Kontrasztérzékenység
|
A gyermek:
- csak a hátterétől erősen elütő színű képeket ismei fel;
- mintás, alacsony kontrasztot adó szőnyegen nem veszi észre játékait;
- a kontúros képeket könnyebben felismeri (ha az ábrákat vastag fekete vonallal körülrajzolták).
|
5. Látótér
|
A gyermek:
- valamelyik irányból (alulról, felülről, bal-, vagy jobboldalról) felé nyújtott tárgyat nem veszi észre;
- gyakran nekimegy szokatlan helyen lévő tárgyaknak, felbotlik bennük;
- képek, tárgyak nézegetésekor egyik oldalra fordítja fejét, csak egyik szemével nézi azokat;
- ismeretlen helyen mozgása félénk, bizonytalan.
|
6. Szemmozgások
|
A gyermek:
- szemével nem tudja követni a guruló tárgyakat (pl. labdát, kisautót);
- nem tud fixálni a tárgyakra, feje és/vagy szemei önkéntelenül mozognak.
|
7. Szem-kéz koordináció
|
A gyermek:
- önállósága az öltözködésben, eszközhasználatban nagyfokú elmaradást mutat;
- a felé dobott labdát nem tudja elkapni;
- nem szeret rajzolni, önmagától nem választja ezt a tevékenységet;
- színezésnél még nagycsoportos korában is feltűnően kimegy az ábra körvonalaiból;
- vonalkövetése nagyon lassú, gyakran letér az előrajzolt mintáról;
- ábrákat pontatlanul másol, a vonalakat nem illeszti egymáshoz pontosan;
- emberrajza elnagyolt, nem részletes, a testrészek nem, vagy nem a megfelelő helyen érintkeznek egymással;
- rajzoló mozdulatai hevesek, darabosak, nem tudja időben megállítani a mozgást, vonalai esetleg reszketősek, nem elég erős a nyomatékuk, nem tudja vizuálisan kontrollálni azokat.
|