Tevékenységi formák
|
A tevékenységhez kapcsolódó nehézségek
|
Az óvodapedagógus ajánlott feladatai
|
Játék
|
Nehézséget okozhat:
- a bizonytalan testtartás és a nagymozgások kivitelezése akadályozhatja a helyváltoztatást;
- alkalmazkodás a társakhoz, szabályokhoz;
- a téri tájékozódás terén fellépő nehézségek, laterialitási zavar;
- a játékeszközök használata;
- a természetes kíváncsiság, kreativitás, fantázia hiánya.
|
Ajánlott feladatok:
- szükség esetén a biztonságos üléshez speciális eszközök alkalmazása;
- szükség lehet a játékhoz használt tér átalakítására (pl. a mozgáshoz nagyobb hely biztosítása);
- játék közben változtatni lehet a mozgásformán;
- a játék során a felső végtag érintettsége esetén törekedni kell mindkét kéz bevonására;
- szükség esetén a játékeszközöket változtatni kell nagyobb alakú, könnyebben megfogható játékeszközökre;
- lehetőséget kell biztosítani a pozitív élményekre;
- nagyon fontos az óvodapedagógus kezdeményezése, a folyamatos motiválás, figyelembe véve a gyermek választásának szabadságát;
- a játék lehetőséget nyújt az óvodapedagógus számára a mozgássérült gyermek sérülésspecifikus fejlesztésére;
- az óvodapedagógusnak mintát kell nyújtania a játéktevékenység közben.
|
Verselés, mesélés
|
Nehézséget okozhat:
- mozgáskorlátozottsághoz társuló beszédzavar, kommunikációs probléma;
- szűkebb szókincs, ha az óvodáskor előtt keveset volt közösségben;
- gondolatok rövidebb mondatokban való kifejezése a megismerési folyamat és a kevesebb tapasztalat következtében;
- a különböző kognitív funkciók érintettsége esetén a versek, mesék megtanulása;
- a versek, mesék, mondókák előadása, amit az agyi károsodás miatt kialakuló beszédzavar okozhat;
- a figyelem összpontosítása, mivel a gyermek a központi idegrendszeri károsodás esetén csak rövidebb ideig képes koncentrálni.
|
Ajánlott feladatok:
- beszédaktivitás serkentése;
- a figyelem fokozatos növelése;
- a mindennapos gyermekversek, mesék, népi mondókák, egyszerű élethelyzetek, történetek elmondása, megbeszélése;
- a versek, mesék, mondókák előadására való törekvés a kommunikációs zavarral rendelkező gyermek esetében is;
- beszéd összekapcsolása a mozgással;
- beszédszervek tornája, megfelelő légzéstechnika alakítása, hangutánzások, hangadás stb. gyakorlása mondókák segítségével.
|
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
|
Nehézséget okozhat:
- a beszédszervek működési zavara;
- a légzéstechnikai problémák;
- a légzés ritmuszavara agyi károsodás következtében;
- az éneklés az artikulációs problémák miatt;
- az énekes játékok, mivel a mozgáskorlátozott gyermek mozgása lassabb, koordinációja pontatlanabb, térérzékelése gyengébb lehet;
- a hangszerek megfogása a felső végtag érintettsége esetén;
- a ritmus és a tempó érzékelése, pontos utánzása;
- a gyorsabb-lassabb tempóváltás felismerése.
|
Ajánlott feladatok:
- a dalanyag gondos kiválasztása;
- a zenei érdeklődés felkeltése, zenei anyanyelv kialakulásának segítése;
- az éneklés beépítése a mozgáskorlátozott gyermek fejlesztésébe előnyösen befolyásolhatja a mozgásfejlődést (pl. elősegíti a test ellazulását, jó hatással van a gyermek légzési funkciójára);
- a mozgáskorlátozott gyermek számára megfelelő hangszer biztosítása;
- ritmusfejlesztés, elsősorban az egyszerű, egyenletes ritmus érzékeltetésével;
- oldott hangulatú éneklés, énekes játék biztosítása.
|
Rajzolás, festés, mintázás, kézi munka
|
Nehézséget okozhat:
- az önkifejezés a sérült funkciók miatt;
- a helytelen testtartás egyoldali felső végtag érintettség esetén;
- a rajzeszköz használata, a felső végtag érintettsége esetén;
- az anyag és eszköz megfogása és elengedése görcsös izomzat esetén;
- a szem-kéz koordináció a mozgáskorlátozottsághoz társuló kancsalság esetén;
- a szűkebb és tágabb környezetről, a különböző anyagokról szerzett hiányos ismeretek, ami korlátozhatja a gyermek fantáziáját, kreativitását;
- a kudarc gyakori átélése, ami alulmotiválttá teheti a gyermeket;
- a gondolkodás és a manuális megvalósítás összhangjának hiánya, amennyiben a gyermek gondolatai előbbre járnak, mint ahogy azt manuálisan meg tudja valósítani;
- hiány vagy agyi sérülés következtében kialakuló egyoldali felső végtag érintettség esetén az ép kéz átveszi a funkciót, ami problémát okozhat, ha az a domináns oldal.
|
Ajánlott feladatok:
- sokoldalú, manipulatív tapasztalatszerzés biztosítása;
- megfelelő testhelyzet biztosítása;
- sokféle, változatos anyag megismertetése a gyermekkel;
- a kézimunkához szükséges lehet vastagabb, könnyebben megfogható anyag használatára;
- szükség lehet speciális író- és rajzeszközökre, amelyeket könnyebben meg tud fogni a gyermek;
- a papír leszorítását, elcsúszásának megakadályozását kapcsos rajztábla vagy abroszlefogó csipesszel lehet segíteni;
- mindig legyen elég idő, eszköz, megfelelő hely az alkotáshoz.
|
Mozgás
|
Nehézséget okozhat:
- a gyermek koordinációs és egyensúlyzavara;
- a motoros képességek zavara, akadályozottsága;
- agyi károsodás esetén a célirányos mozgások, valamint a mozgások indítása, leállítása, a tempó váltása, a mozgás ritmusa;
- a testnevelési eszközök használata a manipulációs problémák miatt;
- a terhelhetőség például izomsorvadás esetén;
- a téri tájékozódás.
|
Ajánlott feladatok:
- ügyelni kell rá, hogy a mozgásos játék közben az épek vigyázzanak sérült társukra, és a mozgáskorlátozott gyermekek is igyekezzenek alkalmazkodni ép társaikhoz;
- szükség lehet a testhelyzet módosítására (pl. álló testhelyzet helyett ülő testhelyzetből indítja a gyakorlatot);
- helyes mozgásformák megtanítása;
- hely- és helyzetváltoztatás gyakorlása;
- nagy- és finommozgások célirányos fejlesztése;
- a gyermek terhelhetőségére, figyelemkoncentrációjára való figyelés;
- a mozgáskorlátozott gyermek sajátosságait figyelembe vevő szabályok betartatása;
- a mozgásos foglalkozások során sikerélmény biztosítása.
|
A külső világ tevékeny megismerése
Matematikai tartalmú tevékenységek
|
Nehézséget okozhat:
- az ok-okozati összefüggések megértése, a mennyiségi fogalmak kialakítása a szűkebb és tágabb környezetről való hiányos ismeretek miatt;
- a hasonlóságok, különbségek felismerése a vizuális észlelés zavarai esetén;
- a téri relációk hiányos ismerete a testséma zavarok, a saját test térbeli zavara következtében.
|
Ajánlott feladatok:
- az ismeretszerzés alacsonyabb szintről való indítása a hiányos ismeretek miatt;
- egy-egy témakör alapos, sokoldalú, több oldalról való megközelítése;
- sokoldalú ismeretnyújtás, minél szélesebb körű tapasztalatszerzés biztosítása;
- kézügyesség, vizuális, taktilis észlelés, logikai készség, szám- és mennyiségfogalom, tér- és síkbeli orientáció gondolkodás és emlékezet fejlesztése;
- matematikai jellegű játékokra való motiválás.
|