Az értelmileg akadályozott gyermekek legfontosabb jellemzői
Korai pszichomotoros fejlődés
|
- Nehezen induló lassú fejlődésmenet, a fejlődési tempó nagyfokú lelassulása
- A mozgásfejlődés lelassulása (pl. az értelmileg akadályozott gyermekek később fordulnak meg, később kezdenek el járni)
- A mozgásfejlődés során bizonyos fázisok kimaradása (pl. nem kúsznak)
- Megkésett beszédfejlődés, beszédészlelés és beszédmegértési zavarok. Különböző mértékű beszédfejlődési elmaradás. Egyes esetekben a beszéd késői megtanulása jellemző (pl. van, aki csak az óvodáskor végén tanul meg beszélni). A szókincs, a mondatalkotás és az artikuláció területén sajátos vonások megjelenése
- Környezetre adott reakciók halványabbak, kifejezéstelenebbek lehetnek
- Alacsony pszichés aktivációs szint miatt nehezen motiválhatók, figyelmük gyorsan elterelődik, rövid ideig képesek koncentrálni
- Megnehezíti az ismeretszerzést a kognitív funkciók sérülése, a pontatlan megfigyelés, a célirányos mozgások kivitelezésének nehézségei, a hibás vizuális emlékezet, a kialakulatlan dominancia, tartós figyelem és feladattartás gyengesége, nyugtalan magatartás
- Játékuk a kortársaikhoz képest monotonabb, kevésbé fantáziadús
- A személyiségfejlődésben ellentmondó akarati sajátosságok megjelenése
|
Kognitív funkciók
|
Észlelés, megfigyelőképesség
- Érzékelés és észlelés differenciálatlansága (pl. a tárgyak megfigyelésénél kevesebb jegyet, különbséget tudnak észrevenni, nem tudják megkülönböztetni a lényegest a lényegtelentől)
- Nem törekszenek a tárgyak jellemzésére, a tárgyak megnevezésén túl annak tulajdonságait, jellemzőit nem tudják felsorolni
- A látási észlelés folyamat fejlődésének lelassulása, beszűkülése
- Az észlelés beszűkülése következtében a tájékozódás bizonytalanná válása
Figyelem
- Az életkori sajátossághoz képest szűk terjedelmű
- Nem tartós, hullámzó, hiányzik a figyelem megosztási képesség
Emlékezet
- A rövid és hosszú távú emlékezés alapvető funkcióival, a bevésés, a megőrzés és a felidézés lehetőségeivel rendelkeznek, azonban ezek a funkciók az életkori sajátosságokhoz képest lényegesen gyengébbek
Gondolkodás
- Ezen a téren figyelhető meg a legnagyobb eltérés az ép fejlődésű társaiktól
- Nagyfokú konkrétság (pl. a labda pöttyös, mert ő eddig még csak pöttyös labdával találkozott). Segíteni kell az általánosítás, összehasonlítás fejlesztését
- Következetlenség: a figyelem szórtsága miatt nem tudnak huzamosabb ideig egy dologra összpontosítani
- Gondolkodásukból hiányzik az előzetes tájékozódási szakasz. Feladatmegoldás esetén nem ismerkednek a konkrét feladattal, nem képzelik el a megoldás folyamatát, nem tesznek fel kérdéseket, hanem azonnal cselekednek (pl. a képtörténet kirakásánál nem keresik a kezdő képet, hanem a hozzá legközelebbit teszik a sor elejére)
|
[1] A táblázat Szabó Borbála (2006): Ajánlások értelmileg akadályozott gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez című munkájának felhasználásával készült.