Skip navigation

10.4. Fejlesztő- és társasjátékok

A gyermekek számára a játék az egyik legfontosabb tevékenység. A gyermek a játékon keresztül tapasztalja meg a körülötte lévő világot, ismereteket szerez, és ezen át dolgoz fel eseményeket.

Ványi Ágnes és Róth szerint (2008) a fejlesztés akkor lehet hatékony, ha pontosan tudjuk, melyik gyereknél mely képességeket szükséges fejleszteni. Általában a játékok több területen is fejlesztő hatásúak egyszerre, de általában jól körülírható a fő hatás. A fejlesztő foglalkozásokhoz megfigyeléseink alapján ki lehet válogatni a legmegfelelőbb gyakorlatokat, és eszközöket szem előtt tartva olyan fontos tényezőket is, mint hely- és eszközlehetőségek, valamint saját érdeklődésünk. Különleges fontossága van annak is, hogy a játékok közben beszéltetjük a gyerekeket, és mi is igyekszünk minél többször verbálisan gazdagítani a gyakorlatokat. A szöveget mozgással színezzük (mondókákat mozdulatokkal), a mozgást verbális anyaggal, beszéddel gazdagítjuk.

A fejlesztést segítő játékszereknek bizonyos biztonsági és higiéniai követelményeknek kell megfelelniük. Anyaguk legyen szilárd, a játék legyen mosható vagy lemosható, színtartó, ne legyen éles a széle, mert a gyermek könnyen megsértheti magát vele. Leginkább ajánlott természetes alapanyagból és természetes színezékkel készült játékokat választani, amelyek nem jelentenek veszélyt a gyerek egészségére.

Amennyiben társasjátékot vásárolunk, érdemes a szabály elolvasása előtt csupán a játék részeit megtekinteni. Ebben az esetben számos egyéb felhasználási mód is eszünkbe jut, amit a szabály nem tartalmaz. A játék használata során nem fontos mindig meghatározni azt, hogy ki nyert. A lényeg a játék élvezete és motiváló erejének kiaknázása a fejlesztés hatékonyságának növelése érdekében.

Sztori kockák (Creativity Hub kiadó)

A játék során a dobokockákkal dobott képekről kell a játékosoknak mondatokat, történetet megfogalmazni. A dobozok között található általános, cselekvéseket mutató és tematikus képsorozatok is. 5 éves kortól ajánlott.

Activity sorozat (Piatnik)

A közismert játék egyaránt alkalmas a verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztésére egyéni és csoportos formában is. A gyerekeknek szóló változatban a kártyákon képek szerepelnek az olvasni még nem tudó gyermekek részére. Iskoláskorú gyerekek körében nagyobb sikerrel alkalmazható, de óvodások esetében mintát nyújthatunk, lehetnek eleinte csak a gyerekek a megfejtést kitaláló játékosok.

Granna kiadó játékai

A Granna kiadó játékai egytől egyig kiválóan használhatóak a logopédiai fejlesztések során. Kiemelem a Bim-bam játékot, melyben a CD-n hallható hangokhoz kell megkeresni a képeket. A Sárkány Samu fejtörőiben minden egyes kártyán egy-egy fejtörőre kereshetik a választ a gyerekek. Az illusztrációk modernek és kedvesek, a játékok hasznosak!

Tabu (Hasbro)

A tabu 12 éves kortól ajánlott játék, ennek megfelelően nehéz. Kissé hasonlít az Activity-re, de itt csak beszélni kell. A kártyákon található egy feladvány, amit a játékostársaknak ki kell találni és további 5 „tabu” szó, amelyeket szintén nem lehet kiejtenie a beszélő játékosnak. A játék természetesen időre megy.

Tabu (Hasbro) játék feladványkártyák

Last letter (Thinkfun)

A Last letter (Utolsó betű) egy klasszikus szólánc játék társasjáték formába öntve. Minden játékos kap 5 db összetett képet, amelyektől mielőbb meg kell szabadulni. Az első játékos mond egy szót az első képről. A szó elhangzása után mindenki egyszerre próbál olyan kártyát keresni a kezében, amin felfedez olyan tárgyat, cselekvést vagy fogalmat, ami a korábban megnevezett szó utolsó betűjével kezdődik. Ha megvan, kimondja és ráteszi az előző képre.

Bővebben itt olvashat a játékról.

Last letter társasjáték

Mennyi minden! (Adlung)

A csomagban leginkább főfogalmakat megjelenítő 60 db kártya több korosztály számára szóló többféle játékszabályt is tartalmaz. Kiválóan aktivizálja a szókincset, fejleszti az asszociációs készségeket, alkalmas szójátékokra (pl. keress olyan képeket, amelyben a felfordított kártyán szereplő hang szerepel). Előnye, hogy egyénileg és csoportosan is egyaránt izgalmas és pörgős.

A részletes játékszabályok letölthetőek itt.

Okoskocka – Akusztikus észlelés készlet (Okoskocka Kft.)

A 7 tagú Okoskocka fejlesztő kockajáték-családjának egyik tagja az Akusztikus észlelés készlet. A játék 120 db kockát tartalmaz, mely átmenetet képez a kétdimenziós feladatlapok és a háromdimenziós, manipulatív tevékenységet jelentő eszközök között, így a fejlesztés hatékonyabb, mint a feladatlapozás, illetve a gyermek motivációja is erősebb. A dobozban található a gyakorlatokhoz tartozó 6 db CD szövegkönyvvel. A játék során fejleszthető az auditív alak-háttér differenciálás, a hasonló alakú szavak megkülönböztetésének képessége, az analízis-szintézis (hangoztató, szótagoló beszéd értése és a hangoztatás, szótagolás képessége; hangok, szótagok helyének megtalálása szavakban, stb.). A soralkotás, osztályozás, csoportosítás egy vagy több szempont szerint történik. Példák a feladatokra: akusztikus differenciálás, hang- és szótagkereső játék, robotnyelv, szóvonat, ritmusrendezés, hangfelismerő társasjáték. A készlet a 18 főfeladaton belül így sokféle, fokozatosan nehezedő játékvariációra ad lehetőséget, melyek egy része a nyelvi kreativitást is fejleszti.

Rajzolj a hátamra! (Adlung)

60 db kártya három nehézségi fokozaton jelenít meg képeket. A játék alapvető lényege, hogy a gyerekek és a pedagógus egymás hátára rajzolva ismerjék fel a képen található képeket. Persze lehet kérni tőlük, hogy homokkal, grízzel vagy rizzsel töltött tálcára rajzoljanak és a mellettük ülő játékos találja ki, hogy melyik képre gondoltak.

A részletes játékszabály letölthető innen.

BrainBox – Az első képeim (The green board game)

A játék egyaránt szórakoztató kicsik és nagyok számára, sőt szinte egyforma kihívást is jelenthet. A dobozban 55 db kártya található, a játék 4 éves kortól ajánlott. Kiteszünk egy képet, ami a dobozban található homokóra segítségével 10 mp-ig figyelhető (mik vannak a képen, miből hány db van, mi milyen színű…). Ekkor megfordítjuk a képet a kérdéseket tartalmazó oldalára. Dobunk a dobókockával, a számnak megfelelő kérdést olvassuk fel a soron következő játékosnak. Ha tudja a választ, övé a kártya, ha nem, visszakerül a dobozba, a többi kép mögé. Kis fantáziával sokféleképpen felhasználható játék.

BrainBox – Az első képeim (The green board game) játék 11-es kártyája

Hands up (Schmidt Spiele)

A játék ránézésre egyszerű, de a felnőtteket is könnyedén meglepheti. A vizuális észlelés és mozgáskivitelezés játéka! A játék 6 éves kortól ajánlott, de könnyítve fiatalabbakkal is kipróbálható.

A kártyákon négyféle nehézségi szinten szerepelnek kézfejek.

Nehézségi szintek:

-          egy kézfej látható

-          két kézfej látható, a karok párhuzamosak

-          két kézfej látható a karok keresztezik egymást

-          lehetetlen kivitelezni

A játék lényege, hogy egy kártyát kifordítunk és mielőbb az asztalra kell csapni a kezünket a képen szereplő módon. Hogy ki nyer? Határozzuk meg a játékosok ügyességének megfelelően, de nem is fontos ez… Természetesen a szabályban találunk rá példát. Érdemes először csak a könnyű kártyákkal kezdeni, ott kevesebb kudarc éri a kevésbé gyors játékosokat. Ha a gyerekek között egyesek nagyon ügyesek, mások észrevehetően kevésbé a játékban, akkor mindenki saját kártyát kapjon.  A többiek ebben az esetben ellenőrizhetik őt.

Hands up játék (Schmidt spiele)

Dobble (Asmodeé)

A játék nagyszerűsége egyszerűségéből fakad. A kis helyen elférő fémdoboz 55 db kártyát tartalmaz, melyhez változó nehézségű 5 játékszabály is tartozik, melytől megunhatatlan. Kiválóan bővíti az aktív szókincset a sokféle kép, fejleszti a vizuális differenciáló képességeket.

Olvassa el az alábbi cikket a játékról!

Nézd csak! Mi változott? (Piatnik)

Nagyon egyszerű, de szórakoztató kártyajáték a Piatniktól. Minden kártya kétoldalú. Egyik oldalát figyeljük meg. Csukjuk be a szemünk, míg a kártya megfordul és kész a varázslat! Mi változott?

Swish Junior

A játék remekül fejleszti a térlátást és a téri tájékozódást. 5 éves kortól ajánlott játék, de ha nehéz az adott gyermek számára, akkor segíthetünk neki abban, hogy egy adott pár egyik tagját mi adjuk a kezébe és neki kell megkeresni a hozzá tartotó kártyát. Fejlesztésre és tehetséggondozásra egyaránt alkalmas játék.

Bővebben itt olvashat a játékról!

Nada (Blue orange)

Vizuális differenciálást fejlesztő egyszerű kockajáték. Az összes kockát kidobva a játékosok egyszerre kezdik keresni a kockapárokat azonos szimbólummal, de eltérő színnel. A játék pörgős és motiváló. Szintén előnye, hogy többféle játékszabályt rejt a doboz és magunk is módosíthatjuk azokat.

A játékszabály innen letölthető.

Nada játék (Thinkfun)

Slamászka (Drei Magier Spiele)

A játékot német nyelvű videón itt tekintheti meg. Nyelvtudás nélkül is értelmezhető.

Ismét gusztustalan állatokkal (ászkák, pókok, legyek, patkányok és csigák) örvendezteti meg a játékosokat a Drei Magier Spiele. Ha a megszerzett kártyákhoz még jó étvágyat is kívánunk a játékosnak, garantáltan dőlni fog mindenki a nevetéstől!

A játékban 5 db kiinduló kártyát helyezünk. A nyilak segítenek a gyerekeknek az iránykövetésben. Tapsok és kopogások megszámlálásával kell kitalálni, hogy a saját kártyánkon milyen állatból hány darab szerepel. Jól fejleszti a matematikai és szeriális készségeket. A játék bár 8 éves kortól ajánlott, egyszerűsített változatban 5 éves kortól már használható, illetve a szabályban több játékvariáció is található.

A részletes játékszabály itt olvasható.