9.1.5. A terápiában részesülő személy megfigyelése
A terápiában részesülő személy megfigyelése
a) Az első találkozás benyomásai
- megjelenés, külső (testalkat, fej, arc, ruházat, összbenyomás)
- a beszédhibás gyermek magatartása (a magatartás megfigyelése a foglalkozás előtt a szülővel, a foglalkozáson a logopédussal, társaival, változás a vizsgálat, terápia folyamatában)
- kapcsolatfelvétel
- kapcsolata társaival, felnőttel
- hangulat, érzelmek (félénk, félrehúzódó, gátlásos vagy könnyen barátkozó, barátságos, nyugodt vagy nyugtalan, figyelme kitartó vagy könnyen elterelhető)
- feladatvállalás
- feladattartás (kitartás, érzelmi viszony)
b) A beszédszervi állapot
- ajkak (ép, sérült, ajakkerekítés-terpesztés, cuppantás, ajakzárás)
- nyelv (nagyság, nyelvfék, izomzat, csettintés,
- szájpadlás (asszimetria, magas, szűk, széles)
- fogak állapot, elrendeződés
- állkapocs (maxilla, mandibula helyzete)
- nyelésmód, nyálfolyás
- hang (tiszta, fátyolos, rekedt, préselt, nazális)
- légzés (orron, szájon)