A gyógypedagógiai gyakorlatok rendszere
A szegedi, 8 féléves gyógypedagógus képzés során a hallgatóknak szakirányonként hat gyógypedagógiai terepgyakorlat teljesítése kötelező. Az első terepgyakorlat megelőzi a szakirány választást, az utolsó féléves gyakorlat pedig már a munka világára készíti fel a hallgatókat.
Hospitálás egy általános iskolában
Gyógypedagógiai gyakorlat 1.
Csoportos gyakorlat a képzés első évfolyamán, mely során a hallgatók megismerkedhetnek az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet gyógypedagógus szakán választható szakirányok terepeivel, ezzel is segítve a szakirány választást.
Gyógypedagógiai gyakorlat 2-3.
Mikrocsoportos vagy egyéni gyakorlati forma, melyben a hallgatók a szakirányú elméleti tudásukra alapozva ismerkednek a szakmai munkával hospitálások, egyéni tanítások során és a gyakorlathoz szükséges dokumentációval.
Gyógypedagógiai gyakorlat 4.
Nappali tagozaton önkéntes, egyhetes gyakorlati forma, melynek helyszínét a hallgató önállóan jelöli meg és keresi fel érdeklődési körének és szakirányának megfelelően. A gyakorlat elvégzésére hosszabb, a nyarat is átölelő időszak áll a hallgatók rendelkezésére.
Levelező tagozaton a következő, Szakirányú összefüggő gyógypedagógiai gyakorlattal tömbösített, egyéni gyakorlat.
Szakirányú összefüggő gyógypedagógiai gyakorlat
Összefüggő gyakorlati forma, melyben a hallgatók megismerhetik a logopédiai munka hétköznapi folyamatát, betekintést nyernek a szakmai team működésébe.
Szakterületi féléves gyakorlat
Olyan egyéni gyakorlati forma, mely során a hallgatók elmélyítik elméleti tudásukat, aktív résztvevőként kapcsolódnak be a gyógypedagógiai munka teljes folyamatába. A gyakorlat végén portfóliót készítenek a gyakorlat tapasztalatait és dokumentumait összegezve.
Zárófoglalkozás
A hallgatók a Zárófoglalkozáson legalább kéttagú bizottság előtt bizonyítják, hogy a képzés során szerzett elméleti és gyakorlati tudásukat képesek összehangolni, képesek szakirányuknak megfelelő óra tervezésére, szervezésére, levezetésére és reflexióra.
A gyógypedagógiai gyakorlatok rendszerét mutatja a következő táblázat (Máténé, 2011 alapján).
A gyógypedagógiai gyakorlatok rendszere az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézetben