3.3. Az elméleti és gyakorlati képzés kapcsolódási pontjai a harmadik évfolyamon
A harmadik évfolyamos gyógypedagógus hallgatók már rendelkeznek az általános gyógypedagógiai ismeretekkel. A szakirány specifikus ismeretek bővítése mellett megkezdődnek a szakirányoknak megfelelő terepgyakorlatok.
Logopédia szakirány elméleti kurzusok:
- centrális nyelvi és beszédzavarok,
- beszédészlelés, beszédmegértés és zavaraik,
- artikulációs zavarok és terápiájuk,
- diszlexia és diszgráfia,
- korai nyelv- és beszédfejlesztés,
- a beszéd folyamatosságának zavarai,
- orrhangzós beszéd.
Logopédia szakirány gyakorlati kurzusok:
- logopédiai diagnosztikai ismeretek,
- beszédtechnika módszertani ismeretek,
- diszlexia és diszgráfia terápiája,
- gyógypedagógiai gyakorlat 2;
- gyógypedagógiai gyakorlat 3.
„A mikro-csoportos terepmunka során sem csak a gyakorlatvezető gyógypedagógussal találkoznak a jelöltek, hanem lehetőség van arra, hogy Intézetünk gyakorlati oktatóival együtt vegyenek részt a gyakorlatokon. Ez egyrészt garancia a facilitáló szemléletű, reflektív és konzultatív képzésre, másrészt arra, hogy közvetlen kontroll, kétirányú kapcsolat legyen az elmélet és a gyakorlat között. E kurzusok keretében történik az elmélet és a gyakorlat több szempontú harmonizálása (tantervek, általános és sérülés-specifikus metodika, módszerkombinációk, korrektív eljárások, általános és specifikus eszközök, pedagógiai diagnosztikai tevékenység, stb.) tudatos kiválasztása és alkalmazása, a kliensek egyéni szükségleteire és a gyógypedagógus-jelölt személyiségére szabott finomhangolása. Ennek során a gyakorlati oktatók és gyakorlatvezető gyógypedagógusok a szakmai támogatáson túl érzékenyen figyelik és támogatják a jelölt személyiségének és pedagógiai kommunikációjának erényeit” (Máténé, 2015).