Logopédiai gyakorlatok kézikönyve
A logopédiai gyakorlat
A logopédiai gyakorlatok átszövik a képzési struktúrát. A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet mintatantervében a gyakorlatok egymásra épülnek, így a célok és kompetenciák ennek megfelelően gyakorlatról-gyakorlatra fokozatosan bővülnek.
A logopédia gyakorlatok célja, hogy a hallgató
- ismerje meg a logopédiai tervezés helyi dokumentumait,
- gyűjtsön tapasztalatot a nevelőtestületi együttműködésről, a logopédiai team együttműködésről, a szülőkkel való kapcsolattartás lehetőségeiről, módjáról,
- legyen képes a sikeres kommunikációra a gyakorlatvezető logopédussal,
- szerezzen ismeretet a tanítási órák tervezésében, szervezésében, levezetésében, szakszerű elemzésében,
- bővítse ismereteit a beszédhibás gyermek, tanuló személyre szabott fejlesztéséről,
- legyen képes a beszédhibás gyermek, tanuló személyiségének sokoldalú, differenciált megismerésére,
- fogadja el a másságot, erősödjön toleranciaképessége,
- szerezzen tapasztalatot a foglalkozások szemléltető eszközeinek és fejlesztő eszközeinek kiválasztásában, tervezésében, elkészítésében,
- gazdagodjon reflektív képessége,
- legyen képes a gyógypedagógiai, logopédiai terminológia szakszerű alkalmazására a gyakorlat írásbeli feladataiban.
Elsajátítandó kompetenciák:
A hallgató legyen képes
- elméleti ismereteit gyakorlati tapasztalatokkal kiegészíteni,
- a logopédus hivatáshoz kapcsolódó szakmai identitás megismerésére,
- a beszédhiba, fogyatékosság hátterében álló bio-, pszicho- és szociális faktorok közötti kölcsönhatások felismerésére, elemzésére,
- ismerni és alkalmazni a beszédhibás gyermek, tanuló nevelésével, oktatásával kapcsolatos készségek, képességek fejlesztésének lehetőségeit és módszereit,
- a beszédhibás gyermek, tanuló több szempontú pedagógiai jellemzésére, a tanult logopédiai kórképekről szerzett elméleti és gyakorlati ismereteit, tapasztalatait elmélyíteni, új ismeretekkel kiegészíteni és egy terápiás szakaszra adaptálva alkalmazni,
- a beszédhibás gyermek, tanuló, fiatal és felnőtt differenciáldiagnosztikai jellemzésére, és a tervezett terápia folyamatát látva, abba bekapcsolódni,
- ismereteinek tudatos és kreatív alkalmazására, egyre önállóbban,
- a logopédus hivatáshoz kapcsolódó szakmai identitás gyakorlására a logopédiai tevékenység színterein.