Logopédiai gyakorlatok kézikönyve
9.6. Egyéni fejlesztési terv
Az egyéni fejlesztési terv egy tervezési folyamat, mely tartalmazza a kiindulási helyzetképet, a célt, a végrehajtó személy nevét, a helyet, az időt, a megvalósítás tervét és az alkalmazott módszereket. Konkrét, mérhető és rövid idő alatt elérhető célokra bontja le a távlati fejlesztési célokat. A tervben tehát reálisan megfogalmazott fejlesztési célokat kell rögzíteni, ahol a végrehajtásért felelős személy neve is minden esetben szerepel. Az egyéni fejlesztési terv készítésekor alkalmazkodni kell a gyermek, tanuló életkorához, életviteléhez. Funkciója a segítségnyújtás tervezése, koordinálása és ellenőrzése (Soós Jánosné, 2008).
Az egyéni fejlesztési terv a következő részekből áll:
- a tanuló neve, évfolyama,
- a sajátos nevelési igény típusa – súlyossági foka,
- az anamnesztikus adatok,
- a Szakértői bizottság szakvéleményében foglalt státus, diagnózis, fejlesztési javaslatok,
- a pedagógus saját megfigyelésein, felmérésein alapuló státus, egyéb szakemberek megfigyelésein, felmérésein alapuló vélemény
- a fejlesztés célkitűzései,
- a fejlesztés területei (ezen belül területenként: cél, feladatok, módszer, eljárás, eszköz),
- a fejlesztés értékelésének szempontjai,
- a hatások és változások megállapításának módja, gyakorisága, dokumentálása,
- a fejlesztés megvalósulásának keretei (tanórai keretek között vagy tanórán, kívül, egyéni, kiscsoportos formában)
- a fejlesztő foglalkozások gyakorisága, időtartama,
- a foglalkozásokon alkalmazott módszerek, eszközök, eljárások,
- a kiegészítő egyéb szolgáltatások jelzése (pl. logopédia, gyógytestnevelés, pszichológiai terápia stb.)