- Sporttudomány a mindennapos testnevelés szolgálatában
- A sport és a testedzés pszichológiája – szemelvények a sportpszichológiából
- Bevezetés
- A pszichológia felkészültség szerepe a sportteljesítményben
- A sportpszichológia kialakulása, tárgya
- Miért kezdjük el? – A motiváció
- Mit akarunk elérni? – A célok kitűzése
- Miért figyelünk? – A figyelemkoncentráció
- Miért izgulunk? – Stressz és szorongás a sportban – Zónában
- Betekintés a sport szociálpszichológiájába
- A vezetői magatartás - leadership
- Agresszív vagy asszertív? – Érdekérvényesítés a sportban
- A túledzettség pszichés okai és következményei
- Felhasznált irodalom
- A sport földrajza
- A fizikai aktivitás hatása iskoláskorúak egészségére, egészségmagatartására
- Táplákozás- és testképzavarokról általában
- Az evészavarok kialakulásának magyarázatai
- Étkezési zavarok legismertebb fajtái
- A táplálkozászavarok és a sport összefüggése
- Egyéb táplálkozás- és testképzavarok (a teljesség igénye nélkül)
- Az evészavarok testi szövődményei
- A női atlétatriász
- Az evészavarok diagnosztikája
- Az evészavarok terápiája
- Irodalomjegyzék
- Sportgenomika
- Bevezető
- Sportgenomika
- Állóképességet befolyásoló génváltozatok
- Izomteljesítményt befolyásoló génváltozatok
- Az ín- és ízületi szalagok-, valamint a csontsérülésekkel kapcsolatos génváltozatok
- Hirtelen szívhalállal összefüggő génmutációk
- Génváltozatok a testösszetétellel összefüggésben
- DNS profil a sporttáplálkozásban
- A pszichológiai adottság
- Génterápia vs. géndopping
- Összegzés
- Források
- Mozgáselemzés – Biomechanika
- Pulzuskontrollált terhelés a testnevelés órákon
- Laboratóriumi eszközök a motoros képességek mérésére
- A sportágválasztás tudományos szempontjai: biológiai szempontok
Betegségfenntartó tényezők
Különböző megerősítő tényezők vannak a betegségfenntartó tényezők között, mint például az éhezés és az alultápláltság biológiai hatásai, melyek az érzelmi állapotot és a gondolkodást egyaránt érintik. Ebbe a kategóriába tartoznak a hivatásbeli nehézségek, a szociális készségek elvesztése, valamint az izolációtól a depresszióig sok más tényező is. E betegségeknek gyakran privilégiumai is vannak. Például, ha valaki végeláthatatlan ideig tartó idült betegségtől küszködik, azt felmentik mindennapos kötelességei alól, ha munkája van, táppénzre mehet, ha iskolába jár, nem kell tanulnia. A betegség fenntartásában egyaránt lehet szerepük a pszichológiai, kapcsolati, kulturális tényezőknek. Az evészavaroknak stabilizáló szerepük lehet, mivel tünetei pozitív visszacsatolást jelenthetnek a családban, elterelve a figyelmet más bonyodalmas területről (Túry, 2001).