Dr. Balogh László, Dr. Győri Ferenc, Hajdúné Petrovszki Zita, Dr. Mikulán Rita, Szablics Péter, Dr. Szász András, Vári Beáta, Dr. Molnár Andor: Sporttudomány a mindennapos testnevelés szolgálatában
- Sporttudomány a mindennapos testnevelés szolgálatában
- A sport és a testedzés pszichológiája – szemelvények a sportpszichológiából
- Bevezetés
- A pszichológia felkészültség szerepe a sportteljesítményben
- A sportpszichológia kialakulása, tárgya
- Miért kezdjük el? – A motiváció
- Mit akarunk elérni? – A célok kitűzése
- Miért figyelünk? – A figyelemkoncentráció
- Miért izgulunk? – Stressz és szorongás a sportban – Zónában
- Betekintés a sport szociálpszichológiájába
- A vezetői magatartás - leadership
- Agresszív vagy asszertív? – Érdekérvényesítés a sportban
- A túledzettség pszichés okai és következményei
- Felhasznált irodalom
- A sport földrajza
- A fizikai aktivitás hatása iskoláskorúak egészségére, egészségmagatartására
- Táplákozás- és testképzavarokról általában
- Az evészavarok kialakulásának magyarázatai
- Étkezési zavarok legismertebb fajtái
- A táplálkozászavarok és a sport összefüggése
- Egyéb táplálkozás- és testképzavarok (a teljesség igénye nélkül)
- Az evészavarok testi szövődményei
- A női atlétatriász
- Az evészavarok diagnosztikája
- Az evészavarok terápiája
- Irodalomjegyzék
- Sportgenomika
- Bevezető
- Sportgenomika
- Állóképességet befolyásoló génváltozatok
- Izomteljesítményt befolyásoló génváltozatok
- Az ín- és ízületi szalagok-, valamint a csontsérülésekkel kapcsolatos génváltozatok
- Hirtelen szívhalállal összefüggő génmutációk
- Génváltozatok a testösszetétellel összefüggésben
- DNS profil a sporttáplálkozásban
- A pszichológiai adottság
- Génterápia vs. géndopping
- Összegzés
- Források
- Mozgáselemzés – Biomechanika
- Pulzuskontrollált terhelés a testnevelés órákon
- Laboratóriumi eszközök a motoros képességek mérésére
- A sportágválasztás tudományos szempontjai: biológiai szempontok
Biotelemetria
Eszközei lehetővé teszik a mozgást kísérő élettani folyamatoknak a vizsgálatát. Ilyenek például az elektrokardiográf (EKG), az elektromiográf EMG), az elektroenkefalográf (EEG), mágneses rezonancia vizsgálat (MR) és az ultrahang (UH). Ezek használata többnyire laboratóriumi keretek között történik. Az EKG, az EMG és az EEG vizsgálatokat viszont a mozgás közben akár terepen is lehet használni egy arra alkalmas jeladó és vevőrendszer segítségével (Barton, 1983).
Készült A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi Régió felsőoktatásában c. pályázat támogatásával.
Pályázati azonosító: TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011