Skip navigation

Pulzusmérési feladatok az iskolai gyakorlatban

A következő gyakorlatokat minden korosztálynak ajánljuk.

  • alappulzus mérése a terhelés előtt egyénileg és társnak (10 mp-ig, szorozva hattal)
  • pulzus mérése közvetlenül a terhelés után (10 mp-ig, szorozva hattal)
  • megnyugvási pulzus mérése a különböző intervallumú pihenő szakaszok után
  • társ segítségével kifáradásig végezzen valamilyen gimnasztikai gyakorlatot és mérjék meg egymás pulzusát
  • A diák felülést végez, majd teljes pihenő után 4 ütemű fekvőtámaszt azonos ideig és mindkettő után mérjék meg saját pulzusukat. A különböző intenzitású gyakorlatok hogyan hatnak a pulzusra.
  • különböző szakaszú futások után közvetlenül mérje meg a pulzusát (100m, 200m, 400m, 1000m...)
  • Sportjátékok alatti pulzus mérése (pl: órai kosárlabda mérkőzés...)
  • séta és futás közbeni pulzusérték összehasonlítása
  • tartós futás utáni 1., 5., 10. percben - megnyugvási pulzus értékei

1-4. évfolyam

Ezek a gyakorlatok időérzéket fejlesztenek, melyek felkészítik a diákokat a későbbi pulzusmérésre.

1. feladat: a teremben szétszórtan fusson mindenki, amikor valaki úgy érzi, eltelt egy perc, álljon meg és tegye fel a kezét. A tanár jelezze az egy perc elteltét.(időérzékelést fejlesztő gyakorlat)

2. feladat: az előzőleg kialakított csoportok helyezkedjenek el a terem különböző sarkaiban (kb. 50 m-es kör). A feladat során körben futás közben kell megbecsülni az 1 percet. Ez idő alatt két teljes kört kell megtenni mindenkinek úgy, hogy az idő leteltével a kiinduló helyre pontosan érjen vissza. (kb. 6km/h sebességű futás)

5-8. évfolyam

1. feladat: 22,5 mp alatt kell teljesíteni a csoportoknak egy kört, ami 8km/h sebességű futást jelent. A futás végeztével azonnal mérjünk pulzust 15 másodperces egységet felszorozva néggyel. Tegyék fel a kezüket az azonos pulzustartományokba kerülők (90-110, 110-120, 120-130, 130-140, 140 bpm fölött).

2. feladat: az 50 méteres kört 18 másodperc alatt kell lefutni (kb. 10km/h sebességnek felel meg). A futás után ismét méressünk pulzust, és világítsunk rá a pulzusnövekedés és az intenzitás növelésének kapcsolatára (nagyobb intenzitás=nagyobb pulzus).

9-12. évfolyam

Feladat: mindenkinek 4 kört kell teljesíteni önállóan megbecsült tempóban úgy, hogy a pulzusterhelése 150-170 bpm között legyen a futás befejeztével. A futás végén azonnal méressünk pulzust, majd közösen értékeljük, kinek volt magas vagy alacsony, kinek volt megfelelő az intenzitás.
Minden gyereknek tisztában kell lennie az intenzitás és pulzusszám kapcsolatával, és ismernie kell a saját terhelésére vonatkozó érzeteket. (5.)