Skip navigation

A BTL marketingkommunikáció

Ebbe a csoportba tartozik minden olyan eszköz, amely nem tartozik az ATL eszközök csoportjába, ez tehát egy gyűjtőkategória, melybe számos olyan újszerű kommunikáció tartozik, ami az elmúlt években vélt népszerűvé. A BTL eszközök igen szerteágazóak, és nincs is egzakt lehatárolásuk, így általánosságban annyit lehet elmondani róluk, hogy nem tömegekhez szólnak, többnyire kisebb költségvetést igényelnek, és valamilyen személyesebb, közvetlenebb üzenetátadást alkalmaznak. A legismertebb BTL eszközök:

  • Személyes eladás (personal selligng) - Az értékesítéspolitika c. fejezetben már szóltunk erről az értékesítési formáról, mely egyben egy kommunikációs forma is, hiszen a sales-es személy kommunikál is az értékesítés során
  • Vásárlásösztönzés (sales promotion) - Ebben az esetben nem a termék tulajdonságait népszerűsítik, hanem a vásárlásra kívánják rávenni a fogyasztókat különböző akciókkal, kedvezményekkel. Pl.: Kuponok, 2-t fizet 3-mat kap, nyereményjáték
  • Direkt marketing - Közvetlenül szólítják meg a fogyasztót, egy személyre szóló levélben (DM-levél), vagy telefonon (telemarketing), és úgy tesznek neki ajánlatot. A direkt marketing alapja egy jól strukturált adatbázis, melyben a fogyasztók adatai (neve, születési dátuma, korábbi vásárlási szokásai) szerepelnek, és ezek alapján névre szólóan tudnak pontosan olyan ajánlatot tenni neki, ami az ő vásárlási szokásaihoz illeszkedik. Kisvállalkozások számára kifejezetten hatékony kommunikációs mód, mivel nincs szükség másra, mint saját adatbázisra.
  • Eladáshelyi reklám (point of sale - POS) - Az üzleten belül elhelyezett kommunikációs eszközök, táblák, állványok, polcok, kóstoltató pultok, polcról kilógó „macskanyelvek" (wobblerek), melyek a vásárlás pillanatában hatnak a fogyasztóra, ezért kifejezetten hatékonyak. Ez az egyik legjobban célozható eszköz is, ugyanis szinte csak a potenciális fogyasztót éri el (aki a polcok előtt van).
  • Gerilla marketing - Egy gyűjtőkategória, melybe olyan megoldások tartoznak, amik kifejezetten alacsony költséggel készíthetőek el, mégis sok emberhez eljutnak. Ezek többnyire vírusmarketing eszközöket is tartalmaznak, vagyis online megosztások által járják be a világhálót.
  • Public relations (PR), vagy közönségkapcsolatok - Olyan kommunikáció, melynek során nem a terméket, hanem magát a céget, vagy szervezetet népszerűsítjük. A külső PR a cégen kívüli szereplők (fogyasztók, sajtó, közvélemény, beszállítók, versenytársak, stb.) irányában próbálja pozitív színben feltüntetni a vállalatot, míg a belső PR a cég alkalmazottai számára üzen, az ő lojalitásukat építi a cég iránt. A PR-ről részletesebben lesz szó egy későbbi fejezetben.