Skip navigation

A vállalatcsoportok belső felépítése

Legyen a konszern törzsház vagy holding formátumú, a belső felépítése ettől függetlenül többféle lehet. Megkülönböztethetünk funkcionális, divizionális és mátrix törzsház konszernt is, ahogy vannak ugyanilyen típusú holding konszernek is.

Hogyan kell mindezt elképzelni?

A funkcionális törzsház konszern esetén az anyavállalat maga funkcionális munkamegosztási módot alkalmaz, azaz elkülönülnek a homogén szakmai területek. Ezek egy részét azonban az anyavállalat kisebb, jogilag önálló cégekbe szervezi, így pl. a logisztikai funkciókra létrehoz egy szállítmányozási kft.-t. Ez a kft. részben az anyavállalat számára, részben más cégek számára nyújt szállítmányozási szolgáltatásokat. Ugyanilyen példa, ha étrend-kiegészítőket gyártó vállalkozásunknak nincs értékesítési kapacitása, ezért létrehoz vagy megvásárol egy értékesítő bolthálózatot.

A divizionális törzsház konszern esetén a divíziók egy része az anyavállalathoz tartozik, ugyanakkor néhányat önálló vállalatként (pl. kft-ként) működtet az anyavállalat: ezeket vagy maga választja le saját szervezetéről, vagy megvásárol új divíziót/divíziókat, melyeket aztán nem olvaszt be saját szervezetébe, hanem jogilag önálló társaságokban üzemeltet. Ugyanígy kell elképzelnünk a mátrix törzsház konszern működését is: az anyavállalat mátrix formátumban működik, egyes egységeit pedig önálló ktf.-kben vagy rt.-kben működteti.

2.4. ábra A mátrix törzsház konszern, a vastag vonal jelzi az anyavállalat jogi határát

 Forrás: Bühner et al. 2002 alapján

A holding konszern formátum - azaz az a típus, mikor maga a csúcsszerv nem végez termelő tevékenységet - a legkönnyebben a divizionális szervezetből alakítható ki. Ilyenkor a divizionális szervezet központi egysége lesz a csúcsszerv vagy anyavállalat, most már jogilag önálló formában, míg a divíziók szintén külön kft.-kbe vagy más jogilag önálló egységekbe szerveződnek. Ugyanakkor a holding típusú konszernek is lehetnek funkcionális vagy mátrix kialakításúak

Példa

Ha visszatérünk a Bonafarm vállalatcsoport példájához, ott a kft.-k és zrt.-k elnevezései kevert struktúrára utalnak abból a szempontból, hogy míg a Pick Szállítási Kft. és a Humán Komplex Kft. neve két funkcionális terület kft-be szervezésére utal, a többi szervezet (pl. a Csányi Pincészet) inkább a divizionális felépítést mutatja. A Dunaferr csoporthoz tartozó leányvállalatok ugyanakkor inkább funkcionális konszernre utalnak, hiszen külön cég felel a szállítmányozásért, a vámügyekért, a kereskedelemért.

Nem ritka, hogy a valós üzleti környezetben nem találunk tiszta struktúrákat, azaz nincsenek tisztán funkcionális vagy divizionális konszernek, hanem a vállalatcsoportok valamilyen kevert formát választanak, amelyet a leghatékonyabbnak vélnek.

A divizionális holding konszern, miközben megtartja a divizionális forma előnyeit, a jogi önállóság megőrzésével mérsékli annak hátrányait is. Óriási előny pl. a szervezeti rugalmasság: egy-egy új vállalat (részbeni) felvásárlása esetén nem kell azt integrálni a szervezetbe, azaz nincsenek reorganizációs költségek, a megvásárolt vállalat megőrizheti a nevét (ezzel megőrizhető a goodwill), a vállalati kultúra nem sérül stb. (Ld. pl. a Pick nevet, ami elég erős ahhoz, hogy ha meg is veszi egy vállalatcsoport, ne változtassa meg az elnevezést, mert az önmagában is értékkel bír). A profiltisztítás szintén könnyen elvégezhető: ha az anyavállalat úgy dönt, hogy egy-egy divízióra nincs szüksége, az egyszerűen eladható, azaz gyorsan és viszonylag költségmentesen ki lehet vonulni a hanyatló területekről, mivel nem kell az eladott szervezeti egységek szervezeti/számviteli leválasztásával bajlódni (mint egy hagyományos divizionális szervezet esetén). Az ilyen típusú szervezetek további előnye, hogy a transzparencia (átláthatóság) tovább növelhető, mivel az operatív üzleti egységekért a jogilag is önálló divíziók vezetői vállalnak felelősséget (egy kft. ügyvezetőjeként talán még inkább felelősséget éreznek a szervezetért, mint egy divízió élén álló középvezetőként). Előny az innovációs készség növekedése: a kisvállalati formából adódó előnyök jobban kihasználhatók, jobb a kommunikáció, nagyobb a motiváció.