Skip navigation

Speciális HR tevékenységek

Nem tartozik az alapvető HR tevékenységek közé, mégis sok esetben a HR terület végzi vagy ehhez a területhez kapcsolják a munkavállalói elégedettségmérést. Azon kisméretű szervezetekben, ahol jó a kapcsolat a vezető és a munkavállalók között, informálisan, egy kötetlen beszélgetés keretében is rákérdezhetünk arra, hogy milyen problémákkal szembesülnek a dolgozók vagy éppen mely területekkel elégedettek, ugyanakkor, ha nagyobb méretű a szervezet, vagy a dolgozók nem merik közvetlenül jelezni a problémáikat, érdemes a személytelenebb kérdőíves módszert alkalmazni. Az elégedettségi kérdőívben általában érinteni szokták a vezetés/vezető, a munkakör/munkaterhelés, az ösztönzés/bérezés, a képzések területét, de rá lehet kérdezni a szervezethez való lojalitásra is.

Az elégedettségi kérdőívekről:
A szervezeti lojalitásra vonatkozó kérdések lehetnek például a következők: milyen esetekben váltana állást, ajánlaná-e ezt a munkahelyet másoknak, mennyire tartja jónak a szervezetet, mint munkáltatót. Az ösztönzés, bérezés a legtöbb munkavállaló szerint neuralgikus pont (általában nem vagyunk elégedettek a fizetésünkkel), de itt is érdemes rákérdezni, hogy mi a munkavállaló véleménye arról, mennyire van összhangban a bére a munkaköri feladataival, felelősséggel, mennyire világos számára, hogyan kalkulálják a bérét, mi a véleménye a bér és a juttatások arányáról. Rá lehet kérdezni, mit szeret leginkább az itteni munkában, mit szeret legkevésbé, mivel lehetne jobbá tenni a vállalkozást, vagy elégedettebbé a munkavállalót.
Az elégedettségi kérdőíveket nem szerencsés a vezetőnek személyesen begyűjtenie, mert az alkalmazottak félhetnek az azonosítástól. Jobb, ha egy gyűjtődobozt teszünk ki, amibe név nélkül bedobhatók a kitöltött kérdőívek.

A szervezettel kapcsolatos vélemények begyűjthetők a szervezetből önként távozóktól is (ezt hívjuk kilépő vagy exit interjúnak). Ez az információgyűjtési módszer bevett gyakorlat a nagyvállalatok körében, de kisebb szervezetekben is van értelme alkalmazni. A kérdőív vagy interjú formájú megkérdezés alkalmazásának hátterében az a feltételezés áll, hogy a vállalatot elhagyók őszintén elmondják véleményüket a szervezetnél töltött időszakról. Ha a szervezet elhagyásának hátterében mindig ugyanazok az okok fordulnak elő (pl. máshol többet lehet keresni, túl nagy a munkaterhelés, unalmas a munka), akkor a szervezetnek érdemes elgondolkodnia azon, tud vagy akar-e változtatni a nehezményezett körülményeken.