Skip navigation

A piac feltérképezése és a fogyasztók vizsgálata

Az üzleti életben a legritkább esetben vannak „biztosan jó", minden körülmények között működő megoldások. Az üzleti döntéseknek minden esetben illeszkednie kell a környezethez. Az alábbiakban konkrétan a marketing szemszögéből vizsgáljuk a piacot, és elsősorban a fogyasztókra koncentrálunk.

A fogyasztók vizsgálatának első lépése annak leszögezése, hogy bár a vállalkozások hajlamosak „egy átlagos fogyasztó" képére gondolni termékeik, szolgáltatásaik kialakításakor, a legtöbb esetben a fogyasztók igényei különböznek, és nem lehet őket egységesen kezelni. A piac feltérképezése ebben az értelemben tehát azt jelenti, hogy megvizsgáljuk milyen különböző igények jelennek meg, ezeket a fogyasztókat lehet-e, és ha igen, akkor miként lehet csoportosítani. Ez a csoportosítás egyben azt is jelenti, hogy a vállalkozásnak nem feltétlenül célja a teljes piac lefedése, vagyis nem kíván minden fogyasztónak értékesíteni.

Általános tévhit:
A fogyasztóink nagyjából hasonlóak, ki kell találni, hogy mi kell nekik, és akkor már „csak" a konkurencia tart minket vissza attól, hogy mindenkinek értékesítsünk.

Marketing szemmel:
A fogyasztók igényei különböznek. Érdemes őket úgy csoportosítani, hogy egy-egy csoportba valóban közel azonos igényekkel rendelkezők kerüljenek. Ezek után, ha nekik akarunk értékesíteni, már jóval kevesebb versenytárssal kell számolnunk. Sőt, elképzelhető, hogy éppen az ő igényüket egyetlen versenytárs sem elégíti ki megfelelően.

A fentiek alapján érdemes csoportosítani a piacon lévő fogyasztókat. Ehhez mindenekelőtt meg kell határozni, hogy mely piacon is tevékenykedik a vállalkozás, azaz mely fogyasztókat kívánja csoportokba sorolni. Ez első ránézésre evidensnek tűnhet, azonban a legtöbb kisvállalkozás tévesen túl tágan (ritkább esetben túl szűken) határozza meg a piacát. Egy belvárosi cukrászda meghatározhatja saját piacát úgy, mint a belváros lakossága, de úgy is, mint a teljes város lakossága, de akár a régió lakosságára is kiterjesztheti, hiszen neves cukrászdák (pl.: A Capella Szegeden, Korona Soltvadkerten) városon kívülről is vonzanak látogatókat.

Gyakorlati esetpélda - Golf klub piaca
A város környékén működik egy golfklub, mely úgy gondolja az ő célpiaca az adott városban élő jómódú, golfot kedvelők. Az ügyvezető úgy érzi, nincs szüksége különösebb piac feltérképezésre, mivel maga is ismeri a betérő vendégeket, szinte mind az említett csoportba tartozik. Érdemes lenne azonban elgondolkodnia az alábbiakon:

  • Valóban csak a város lakossága tartozik a piacába, vagy kiterjeszthetné „piaci látókörét" a régióra, mivel ő az egyetlen/legjobb/legolcsóbb/legismertebb golfklub a régióban, így távolabbról is vonzhatna sportolókat?
  • Valóban csak a jómódúakat vannak a piacán, vagy, ha egy szélesebb piacot ragadna meg, akkor az üres órákat ki tudná tölteni kedvezményes áron érkező vendégekkel?
  • Valóban csak a golfot kedvelőket kell piacának tekinteni, vagy a golfot alig ismerőknek is tudna szolgáltatásokat nyújtani (kikapcsolódás, csapatépítés, gyerekprogramok, stb.)