Skip navigation

A franchise hálózatok

A franchise szoros együttműködésen alapuló forma, amelynek során a franchise-átadó (a rendszer tulajdonosa) egy kidolgozott, piaci környezetben kipróbált rendszert (márkát, értékesítési koncepciót) enged át díj fejében egy tőle független vállalkozásnak, a franchise-átvevőnek. Arról van tehát szó, hogy az átadó rendelkezik egy termékkel vagy szolgáltatással, amit már a piacra bevezetett. Ennek jól csengő márkaneve, kipróbált értékesítési gyakorlata van, a franchise-átadó pedig hajlandó betanítani és folyamatosan segítséggel ellátni az átvevőt, aki saját kockázatára működteti üzletét.

Nyilvánvaló előny az átvevő számára, hogy:

  • bevezetett márkanévről, kipróbált termékről van szó
  • egy bevált koncepció átvétele minimalizálja az új üzlet beindításának kockázatát
  • a rendszert átadó folyamatos segítséget, tanácsadást nyújt az átvevőnek (pl. marketing területen)
  • általában az átadó megszabja, hogy hogyan kell kialakítani az üzlet belső terét (megadja a színvilágot, elrendezést stb.), ez is segítség lehet egy induló vállalkozásnál
  • az átadó fejleszti a terméket és a termék-innovációt továbbadja az átvevőknek.

Lehetnek hátrányai is a franchise-ban való részvételnek:

  • a szolgáltatásért különböző díjakat kell fizetni: általában díja van a csatlakozásnak, belépésnek, díjat számolnak fel a marketingért, fizettetnek royaltyt (ez a szellemi termékek felhasználása után fizetett díj)
  • ha lennének is saját ötletei a franchise-átvevőnek, azt csak korlátozottan valósíthatja meg (pl. nem térhet el a színvilágtól, nem módosíthatja a terméket stb.)
  • ha a franchise-átadó rosszul végzi a termékfejlesztést, vagy a marketingtevékenységet, az kihat a franchise-átvevőre
  • ugyancsak rossz fényt vet a franchise-átvevőre az, ha egy másik franchise-átvevő nem a megfelelő színvonalon nyújtja az adott terméket, szolgáltatást (nem véletlen, hogy a franchise-átadó ellenőrzi az átvevők tevékenységét) [5].

Példa hazai franchise rendszerekre

Számtalan franchise rendszerben működő vállalkozást találunk. Ilyen pl. a McDonald's, a Fornetti, a MOL kutak egy része is franchise rendszerben működik, a SPAR Partnerhálózata is valójában franchise rendszer. Ez nem jelenti azt, hogy a franchise átadónak ne lennének saját tulajdonban lévő üzletei. Találunk franchise rendszert a fitneszstúdiók területén is: a FitForma olyan női fitnesz stúdió, ahol a franchise átadóval együtt választja ki az átvevő a szaktrénert, rendelkezésre bocsátanak szabadalmaztatott edzésterveket, képzéseket biztosítanak az átvevőknek. stb..
Forrás: http://www.fitforma.hu/franchise.php