A személyes eladás, mint az értékesítés közvetlen formája
Az értékesítési folyamatba nem minden esetben kell bevonni kereskedőket. A kisvállalkozások egy része olyan szűk fogyasztói körnek értékesít, hogy velük közvetlenül is tudja tartani a kapcsolatot, míg más vállalkozások bár több fogyasztóhoz szólnak, mégis inkább a személyes értékesítést választják, akár saját üzletükben, akár ügynökökön keresztül. A személyes eladást végzőket szokás sales-eseknek („szélzes") nevezni.
A személyes értékesítés során a fogyasztó nem egy kiskereskedelmi egységben (üzletben), és nem is webshopon keresztül szerzi be az árut, hanem személyesen találkozik az eladóval. Ennek az értékesítési módszernek az előnye, hogy sokkal könnyebb bizalmat ébreszteni személyes találkozás során, ahol a vevőnek van lehetősége visszakérdezni, további információt gyűjteni, és ezzel egy időben az eladónak van lehetősége meggyőznie őt. A személyes értékesítés lényegi eleme, hogy az eladó a vevő személyére szabja az üzenetet. Ehhez nélkülözhetetlen, hogy az eladó előbb informálódjon a vevőről. A személyes eladás hátránya, hogy igen lassú folyamat, és sokan idegenkednek az ügynököktől. E két problémát hivatott megoldani az MLM (Multi Level Marketing) értékesítési rendszer, melyet szokás hálózati marketing rendszernek is nevezni. Ennek során a vevők egyben eladókká is válhatnak, amennyiben ismerőseiknek értékesítik az adott terméket jutalék fejében. Az MLM rendszer ismert példái: Oriflame, Avon, Amway, Forever Living, Calivita.