Skip navigation

Pozícionálás

A fentiekben meghatároztuk, hogy mely fogyasztókat kívánjuk kiszolgálni, azaz kijelöltük cégünk célcsoportját. Ez a kijelölés azonban önmagában kevés, termékünket és szolgáltatásunkat is az ő igényeikhez kell illeszteni, vagyis a piacon úgy kell elhelyezkednünk a versenytársainkhoz képest, hogy világos legyen, mi miben vagyunk mások, és ez kiknek az igényeihez illeszkedik. Ezt a folyamatot nevezzük pozícionálásnak, vagyis amikor kialakítunk egy imázst termékünknek, márkánknak, mely imázs megkülönbözteti a piacon lévő versenytársaktól. A pozícionálás során fontos figyelembe venni az alábbiakat:

  • A célcsoport igényei szerint kell kialakítanunk a termékünket, szolgáltatásunkat és annak imázsát
  • A versenytársaktól világosan el kell különülnünk
  • A fogyasztókhoz el kell juttatni ezt az üzenetet (az ő igényeikhez való illeszkedésről és a versenytársaktól való különbözőségről)

A pozícionálás ezt a három lépést jelenti, amit röviden úgy foglalhatunk össze, hogy a vállalat elhelyezi magát és termékeinek képét a fogyasztó fejében. Ez az elhelyezés mindig viszonylagos, azaz csak a többi kínálathoz, a többi versenytárshoz képest értelmezhető. A pozícionálás során tehát a fogyasztók felé kommunikáljuk azt a sajátosságunkat, mely megkülönböztet minket a versenytársaktól, és mely a mi célcsoportunk igényeihez illeszkedik. Ezt a sajátosságot egyedi termékelőnynek vagy USP-nek (unique selling point) nevezik. A megfelelő pozícionálás eredményeképpen a fogyasztó fejében egy éles kép alakul ki a márkára vonatkozóan.

Néhány példa a pozícionálásra:

  • Mercedes - a presztízs autó - szűk elit szegmensnek
  • Toyota - megbízható autó - szélesebb szegmensnek, akiknek az autó legfontosabb tulajdonsága, hogy megbízható legyen
  • Sportszelet - az energiát adó csokoládé - széles szegmens, aki csokoládét étkezés helyett fogyasztja
  • Milka - a kellemes csokoládé - széles szegmens, aki önkényeztetés céljából fogyaszt csokoládét
  • Danonne activia - az emésztést segítő joghurt - széles szegmens, aki egészséges életmód miatt eszik joghurtot
  • Zott egész gyümölcsös joghurt - széles szegmens, aki az íz és élvezett miatt eszik joghurtot

Vegyük észre, hogy valójában a fenti termékek nem is mindig különböznek annyira a versenytársaktól, viszont intenzív kommunikációval egyedi márkaimázst sugallnak, vagyis erősen pozícionálják magukat, ami egyedivé teszi márkájukat és ezáltal segíti az értékesítést.