Skip navigation

Ipari cikkek (industrial goods), szervezeti (B2B) piac

Ezen a piacon cégek vásárolnak tőlünk, és nem egyének, vagy háztartások. Míg a fogyasztási cikkeket a vásárlója elfogyasztja, felhasználja, amit vett, addig az ipari cikkeket a vásárló saját termékének előállítása érdekében felhasználja, - esetenként átalakítja - és tovább értékesíti. A vásárlás itt tehát nem egyéni szükséglet kielégítése céljából történi, hanem a vásárló cég üzleti tevékenysége miatt, vagyis egy professzionális üzleti döntés születik, melyben az érzelmeknek igen kicsi a szerepe, a kiterjedt informálódásnak viszont annál nagyobb. A vállalatok jellemzően nagyobb tételben vásárolnak, és igen szorosan meghatározott, hogy pontosan mire van szükségük. Az ipari cikkek piacát B2B (Business to Business) piacnak is szokás nevezni, melybe beletartozik az is, ha nem egy vállalat, hanem egy intézmény (pl. iskola, kórház, repülőtér), egy szervezet (Green Peace) vagy az állam a vevő.

Fontos megjegyezni, hogy egy adott termékről sok esetben nem lehet általánosan eldönteni, hogy az fogyasztási cikk, vagy termelési eszköz. A felhasználási területétől függ, hogy mely kategóriába esik. Egy kilogramm paradicsom például lehet fogyasztási cikk abban az esetben, ha a háziasszony lecsót főz belőle a családjának. Ugyanez a kilogramm paradicsom azonban már termelési eszköz egy konzervgyár számára, ha az lecsó- konzervet készít belőle.