Skip navigation

A vállalkozás a potenciális befektető számára készít tervet

A befektetők mindenekelőtt az alapötlet nagyszerűségére, a piaci kereslet meglétére és a vállalkozás lehetőségeire helyezik a hangsúlyt. Üzleti partnerek számára: az ilyen célú üzleti terv a vevők, szállítók tájékoztatását szolgálja, a vállalkozás őket érintő, elsősorban termelési, marketing adatait illetően. Végső esetben a meggyőzendő személyek nem a vállalkozás termékének, szolgáltatásának, hanem magának a vállalkozásnak a potenciális vevői. Az eladó jobb feltételekkel tudja ugyanis vállalkozását értékesíteni, ha azt jól bemutatja, levezetve a benne rejlő előnyöket, értékeket egy igényesen kidolgozott üzleti terv formájában.

Szemléletesen fogalmazva a befektetők ebben az esetben főként a vállalkozás kitörési pontjait kívánják megismerni.

A pénzügyi befektetőket főként a megtérülési jövedelmezőségi számítások érdeklik. Pontosan ezért érdemes a pénzügyi részt alaposan kidolgozni, különös tekintettel a jövedelmezőségi tervre, illetve a fedezeti pont elérésével kapcsolatos gondolatokra. A jelentős bizonytalansági tényező következtében érdemes minimum két forgatókönyvet készíteni. Az egyik lehetőség a legjobb eset, amely a legkedvezőbb várakozások bekövetkeztével számol, míg a másik a legkedvezőtlenebb lehetőség teljesülésére készül fel. Szerencsés, ha még a rosszabb eset is elég kedvező a befektető számára.

Nem szabad elfelejtenünk azonban, hogy a mindennapi gyakorlatban a rideg gazdaságossági számok mellett a befektetőket leginkább a csapat, különösen a kulcsfigurák által birtokolt kompetenciák érdeklik. Egyszerűen azért, mert pontosan a humán erőforrás alkalmassága/alkalmatlansága jelenthet valamilyen érdemi garanciát a sikerre/sikertelenségre. Ezért a befektetők számára készített üzleti tervben is fordítsunk fokozott figyelmet a személyi kérdésekre, legyen minél „meggyőzőbb erejű" az ismertetésünk ezen a téren is.