Skip navigation

Az értékesítés helye

Ahogyan az árról megállapítottuk, hogy fontos tulajdonsága a terméknek, úgy az értékesítés helyéről is megállapíthatjuk ugyanezt. Gondoljunk csak arra, hogy egy márkás ing sem ugyanaz a fogyasztó számára (és nem is ugyanannyit hajlandó érte fizetni), ha egy Váci utcai márkaboltban látjuk, vagy, ha egy turkálóban; egy elegáns étteremben az ásványvíz 400 Ft-ba is kerülhet, míg ugyanezt a vizet a kisboltban nem vennék meg ennyiért; a piacon vásárolt zöldséget egészségesebbnek gondoljuk, mint a boltit, habár gyakran ugyanattól a nagykereskedőtől származnak.

Manapság a fogyasztók vásárlási szokásai átalakultak, és egyre nő az üzleten belül meghozott döntések száma, így egyre nagyobb a jelentősége annak, hogy milyen az adott üzlet berendezése, hangulata, és az egyes termékek hova vannak kihelyezve az üzleten belül. A merchandising az üzleten belüli termékkihelyezés professzionális megtervezését jelenti. A fogyasztók üzleten belüli magatartását megfigyelve meghatározhatóak azok a kihelyezések, ahol jobban eladhatóvá válik a termék, így a kiskereskedő a termelőtől plusz juttatást kérhet azért, hogy termékét ezekre a helyekre helyezze ki. A kiskereskedelmi üzletek (élelmiszer boltok) gyakran nem is a termékértékesítés hasznából élnek, hanem a termelők által nyújtott visszatérítésekből. A nagyobb üzletláncok pedig komoly pénzeket kérnek el a termelőktől azért, hogy terméküket egyfelől egyáltalán bevegyék a bolt kínálatába, másfelől azt olyan helyre helyezzék ki az üzleten belül ami forgalmas (úgynevezett „forró pont", vagy „hot spot").

Az értékesítés helye különösen fontos szolgáltatások esetében, ekkor ugyanis a szolgáltatás előállítása, és elfogyasztása egyszerre, egy időben történik, vagyis itt kereskedők bevonása nem lehetséges. Egy-egy szolgáltató kiválasztásakor a fogyasztó nem tudja megfogni, előzetesen kipróbálni a szolgáltatást, így nem tudja, mire számítson. Bizonytalanságát csökkentendő többnyire a szolgáltatás nyújtásának helyéből, a hely atmoszférájából, berendezéséből igyekszik következtetéseket levonni a jövőbeli szolgáltatási színvonalra vonatkozóan. Szolgáltatásoknál továbbá az értékesítés helyén akár további szolgáltatás elemeket is el lehet adni, vagyis kritikusan fontos az eladási hely, és az ott dolgozók megfelelő menedzselése.

Gyakorlati esetpélda - NFL mérkőzés Londonban
Hazánkban, és egész Európában egyre népszerűbb az amerikai futball (azaz az NFL). Ennek eredményeképpen 2007 óta Londonban is rendeznek egy (2013 óta két) NFL mérkőzést szezononként. Azt gondolhatnánk, hogy ennek a szolgáltatásnak az értékesítése pusztán jegyeladásból és tv közvetítési jog értékesítésből áll. Az NFL azonban sokkal kiterjedtebben értelmezi az értékesítési politikát, és a helyszínen teljes kitelepülést, felvonulást, parádét rendeznek, ahol egyfelől népszerűsítik magát az NFL-t, másfelől rengeteg kiegészítőt (mezt, ereklyét) eladnak, sőt minden meccsre külön sálat, sapkát is gyártatnak, így egyedi emléktárgyakat is vásárolhatnak a rajongók. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a meccs előtt szervezett „tail gating"-et (stadion körüli evés-ivás) szerveznek, a stadionban pedig egyedi menüt árulnak, akkor már világossá válik, hogy egy szolgáltatás „disztribúciója", vagyis eljuttatása a fogyasztóhoz igen széleskörű lehetőségeket rejt magában.