Az emberi erőforrás menedzsment definíciója
Az emberi erőforrás menedzsmenttel számtalan rokon kifejezést használunk a gazdasági köznyelvben ugyanezen tevékenység leírására (pl.: személyzeti menedzsment, személyügyi tevékenység, humán erőforrás menedzsment, munkaügyi tevékenység, stb.). Az angolban leggyakrabban a human resource management, azaz emberi erőforrás menedzsment kifejezéssel találkozhatunk, így gyakran beszélünk e területről a HRM rövidítést használva, a területtel foglalkozókat pedig HR-esekként emlegetjük.
Értelmezésünkben az emberi erőforrás menedzsment nem más, mint a szervezet emberi erőforrásainak hasznosítása a vállalati célok elérése érdekében (Mondy et al. 1998).
Ennek a meghatározásnak három lényegi eleme van:
- Az embert erőforrásnak tekintjük, így ezen erőforrással való hatékony gazdálkodás a szervezet számára értéket jelent, gazdaságilag értelmezhető.
- Az EEM feladata ezen erőforrás hasznosítási feltételeinek megteremtése, azaz aktív gazdálkodási tevékenység. Az EEM alapvető feladata tehát az ezen erőforrásba való beruházás és haszon realizálása.
- Az emberi erőforrás menedzsment nem öncélú tevékenység, kizárólag a vállalati gazdálkodás szerves részeként értelmezhető, és mint ilyen, eredményességének végső fokmérője a vállalati célok eléréséhez történő hozzájárulás mértéke.
Általános tévhit, hogy az emberi erőforrás menedzsment az alkalmazottak jólétéért felel. Az emberi erőforrást nem jóléti, hangulatjavító céllal menedzselik a vállalkozások, hanem azért, hogy elérjék a szervezeti célokat (legyen az profitnövekedés, nagyobb piaci részesedés stb.). Ugyanakkor elégedett, motivált alkalmazottakkal nagyobb valószínűséggel produkálunk elégedett vevőket is, tehát a munkavállalói elégedettség megfelelő szintjének elérése lehet részcélja az EEM-nek, amennyiben ezáltal elérhetők a vállalati célok.
Az emberi erőforrás menedzsment végső célja alapvetően az emberi munkából következő szervezeti szintű hatékonyság és versenyképesség biztosítása. E cél elérése érdekében az EEM részcéljai a következőkben foglalhatók össze (Elbert et al. 2000, 28.o.):
- segíteni a szervezetet a céljai elérésében;
- hatékonyan alkalmazni a munkaerő szaktudását és képességeit;
- jól képzett, jól motivált munkavállalókat biztosítani a szervezet számára
- a lehető legnagyobb mértékben biztosítani az alkalmazottak elégedettségét, önmegvalósítását;
- közvetíteni a személyzeti irányelveket, politikát minden alkalmazott felé;
- segíteni az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását;
- oly módon menedzselni a változásokat, hogy az az egyének, a csoportok, a vállalat és a tágabb közösség számára kölcsönösen előnyös legyen;
- a munkavégzés minőségét oly módon fenntartani és fejleszteni, hogy az kívánatossá tegye a szervezeten belüli alkalmazotti létet.