Skip navigation

Árpolitika és árképzési módszerek (Price)

A termékek árának meghatározása szintén marketing feladat, hiszen a termék egyik legfontosabb tulajdonsága annak ára, így az értékesíthetőségre döntő befolyással van. Marketing szempontból fontos, hogy olyan árat alakítsunk ki, amely illeszkedik a termékünkhöz, és a legmagasabb hasznot hozza.

Általános tévhit
A fogyasztók számára az alacsony ár mindig vonzóbb, mint a magas ár, keresik az olcsó termékeket, árérzékenyek.

Marketing szemmel
Egyrészt le kell szögezni, hogy az ár egyben a minőségre utal, és a presztízs jelzője is, így az alacsony ár silány minőséget sugall (gondoljunk arra, hogy nem vennénk 1 üveg bort 100 forintért), vagy a környezetünk szemében negatív megítéléshez vezethet (nem szívesen hordanánk olyan farmert, amin rajta van a címke, hogy 600 forint volt). Másrészt pedig a fogyasztók a legtöbb esetben nem is tudják pontosan, hogy mi a magas, és mi az alacsony ár. Gondoljunk csak arra, ha most e jegyzetet olvasva kellene becslést adnunk arra, hogy mennyibe is kerül pontosan 1 kg kenyér, 1 tubus fogkrém, netán 1 bőrkabát, vagy egy tunéziai nyaralás. Valószínűleg csak egy viszonylag tág tól-ig intervallumot tudnánk adni. A fogyasztók sincsenek ezzel másként, vagyis komoly mozgástere van a cégeknek az árak kialakítása során.

A fogyasztók az adott termék áráról egy referencia árhoz viszonyítva döntik el, hogy az drága, vagy olcsó. A belső referencia ár a fogyasztó fejében lévő ár arra vonatkozóan, hogy mennyibe kellene kerülnie ennek a terméknek. Manapság a nagyon széles kínálat miatt ez egyre kevésbé pontos, így erre csak azoknál a termékeknél támaszkodhatnak a fogyasztók, melyeket gyakran vásárolnak, így viszonylag jól tudják azok árát. A külső referencia ár olyan ár, mely valahol fel van tüntetve (reklámújságban, óriásplakáton, internetes ár-összehasonlító oldalon), így ahhoz képest el tudja dönteni a fogyasztó az aktuális árról, hogy magas vagy alacsony. A fogyasztók rá vannak utalva a külső referencia árak irány mutatására, keresik ezeket a kapaszkodókat, hogy egy adott termék árát meg tudják ítélni. Vegyük észre, hogy ilyen külső referencia ár lehet az adott üzletben a többi hasonló termék ára, sőt, az adott termék korábbi ára is („ennyi volt, most akciós"), vagyis a kereskedőknek a kezében jelentős eszköz lehet a jól feltüntetett külső referencia ár, melyhez képest az adott termék aktuális ára olcsónak tűnik.