Skip navigation

A marketingkommunikáció folyamata

A marketingkommunikáció központi eleme az üzenet, amit szeretne valamilyen formában eljuttatni a kibocsátó (a termelő) a fogyasztóhoz. Ennek érdekében kódolja az üzenetét, mely nem azt jelenti, hogy titkosítja, hanem épp ellenkezőleg, valami olyan formára hozza, hogy az továbbítható legyen egy csatornánk (pl. plakát, rádió, tv), és a fogyasztó könnyedén tudja dekódolni. A kódolás során különösen fontos, hogy a kibocsátó ismerje a befogadó társadalmi, kulturális hátterét, hiszen az üzenetet a célcsoport ízlésének, szokásainak megfelelően kell alakba önteni (tekintettel ez elfogadott szín és formavilágra, a kívánatos zenére, szereplő ábrázolásra stb.). Azt az üzenetet, hogy „Gyere ki az FC Szeged meccseire, mert jók", kódolhatjuk egy olyan képpel, amin eufórikus szurkolók ölelkeznek egymással (plakáton), vagy egy ismert ember ajánlásával (újsághirdetésben), netán egy meggyőző hangú narrátor monológjával (rádióban).

A kommunikáció célja, hogy a befogadó, azaz a célcsoportba tartozó fogyasztó megkapja az üzenetet, és valamilyen reakciót váltson ki belőle a folyamat. A befogadótól tehát a kibocsátó valamilyen választ vár. Ez a válasz sokféle lehet, a termék megvásárlása, vagy éppen elutasítása, hűség kinyilvánítása, vagy akár a termék tovább ajánlása. A kibocsátó számára nagyon fontos információval szolgál a visszacsatolás, hiszen ennek keretében szerezhet tudomást például a reklám hatékonyságáról, a termék piaci elfogadottságáról, az imázs alakulásáról. A visszacsatolás kialakítása és üzemeltetése a kibocsátó érdeke és feladata is egyben, a vállalatnak kell folyamatos adatgyűjtések segítségével nyomon követnie a márka piaci helyzetét, a reklámhatékonyság alakulását.