Skip navigation

Termékpolitika: A termék kialakítása

Miután meghatároztuk, hogy mely célcsoportoknak kívánunk értékesíteni, megkezdődhet a tényleges érték teremtés. Az érték teremtés alapja egy olyan termék, vagy szolgáltatás, mely a fogyasztó számára hasznosságot (értéket) képvisel, azaz van rá igénye, és hajlandó érte fizetni.

Általános tévhit
Van egy jó termékötletünk ezt megcsináljuk, piacra visszük, és bízunk benne, hogy lesz rá kereslet, hiszen az ötlet nekünk, a cég alapítóinak nagyon tetszik. Értéke pedig természetesen van a termékünknek, jól tudjuk, hogy mi az, hiszen ezért csináljuk.

Marketing szemmel
A terméknek a fogyasztó igényeihez kell illeszkednie, számára kell értékkel rendelkeznie. Azaz a termék kialakítását minden esetben meg kell, hogy előzze a fogyasztó igényeinek megismerése.

A termék értéke gyakran jelentősen más a fogyasztó számára, mint amit arról a termelő gondol. Ha nem tárjuk fel, hogy mi az igazi érték a fogyasztó számára a termékünkben, akkor könnyen rossz irányba fejleszthetjük tovább. Fontos kiemelni, hogy egy adott termékkategórián belül elképzelhető, hogy a versenytársak szinte azonos termékei a fogyasztóknak más-más értéket jelentenek.

Gyakorlati esetpélda - 3 Squash klub
A városban 3 squash klub található, mindháromnak a tulajdonosa meg van győződve róla, hogy tudja mi az az érték, ami miatt a fogyasztók fizetnek az ő szolgáltatásáért, mégpedig mindhárman úgy vélik: a Squashozás öröme.
Ezzel szemben a valóság így néz ki:

  1. Belvárosi Squash Klub: Az érték az, hogy munka után úgy tudnak lazítani, hogy előtte nem kell hazamenniük, így kvázi napi rutinná tudják tenni testmozgást, hiszen hazaérkezés után nehezebben indul el az ember - arról nem is beszélve, hogy netán párjának is magyarázkodnia kell, hogy miért megy el rögtön érkezés után. Fontos számukra, hogy időben rugalmasan tudjanak pályát (és esetleg partnert/edzőt) kapni, hiszen nekik pont munka után jó csak. Fontos továbbá, hogy ott tudják hagyni cuccukat, sok szekrény legyen, és felszerelést tudjanak kedvező áron bérelni.
  2. Professzionális Squash Klub és Egyesület: Ide valóban a squash miatt járnak, összeszokott párosok, sportolók, akik komolyan veszik. Számukra fontos a jól felszerelt, és profi edzőket foglalkoztató klub.
  3. Exkluzív Squash Klub: Az érték maga a jelenlét, hiszen önmagában presztízs jelent, ha valaki ide jár. A társadalmi rang kifejezése, egy elit közegbe tartozás fontossá teszi, hogy megforduljon itt az ember, még akkor is, ha igazán nem tud (vagy akár nem is annyira szeret) squashozni. Fontos nekik, hogy elegáns legyen e környezet, kellemes küllemű hölgyek tájékoztassák őket, gyengébb tudással is legyen olyan szolgáltatás, amit igénybe tudnak venni, és legyen lehetőségük társadalmi életet élni (legyen bár, lobby).

Világos, hogy a fenti három tulajdonos, ha felismeri, hogy mi is valójában az a hasznosság, amit klubja nyújt, akkor szolgáltatásainak kialakítását még inkább az igényekhez tudja szabni.

Napjainkban a termékek egyre több kiegészítő hasznossággal, plusz szolgáltatással rendelkeznek, vagyis már nem alaptermékek, hanem kiegészült termékek - és ez már nem csak a felső kategóriás termékekre igaz, hanem a tömegcikkekre is:

  • Egy alsókategóriás okostelefonnal is lehet fényképezni, internetezni, játszani, számolni, jegyzetelni, stb.
  • Egy átlagos mosógép is legalább 8-10 programot tud, a ruhák súlya alapján állítja a mosás időtartamát, jelzi, ha meghibásodik valami, zenél a program végén, stb.
  • Egy zacskó gabonapehelyben hozzáadott D és E vitaminok vannak, válogatott gabonaszemeket tartalmaz, extra szárított gyümölccsel gazdagított, és csökkentett szénhidrát tartalmú, netán cukor helyett steviával ízesített.
  • Egy banki folyószámla nyitással kapunk bankkártyát, hozzá utasbiztosítást, 0-24-ben hívható sürgősségi számot, online- és tele banking szolgáltatást, esetleg kapcsolódó hitelkártyát, netán személyi bankárt.

Mindez azt jelzi, hogy a gyártók egyrészről igyekeznek minél teljesebben kiszolgálni a fogyasztók igényeit, másrészről extra tartalommal próbálnak elkülönülni a versenytársaktól. Vagyis a piacon való sikeres tevékenységhez már nem elegendő egy jó termékötlet, azt kiegészült termék szintjére kell fejleszteni, vagyis meg kell találni azokat az extra elemeket, melyekkel a mi szegmensünk igényeit jobban ki lehet szolgálni.