10.1.1. A fejlesztő értékelés fogalma
A fejlesztő értékelést az alábbi módon definiálhatjuk: Az osztálytermekben a tanulók fejlődésének és tanulásának gyakori, interaktív módon történő értékelését jelenti, melynek célja a tanulási igények meghatározása, és a tanítás azokhoz való igazítása (Fejlesztő értékelés, 2005). Ez alapján a fejlesztő értékelés célja, a tanulási folyamat támogatása azáltal, hogy a tanárok és a diákok információkat gyűjtenek arról, hogy a tanuló a célokhoz, az elvárt szinthez képest hol tart a fejlődésben. Az értékelés eredményét pedig arra használják fel, hogy az oktatási folyamat szereplői megállapítsák, hogy mi a teendő a továbblépés érdekében.
Az interaktív mód arra vonatkozik, hogy a tanulók nem „elszenvedői” az értékelésnek, hanem aktív részesei: előre meghatározott és megértett szempontok alapján a tanár megszervez olyan értékelési alkalmakat is, amelybe bevonja a tanulókat. Ebből a szempontból a tanári tervezésben is az válik hangsúlyossá, hogy ne a tananyag (tehát ne a ’mit kell tanítani’ kérdés) álljon a középpontban, hanem a tanulási eredmények, tehát annak meghatározása, hogy egy szakasz végén milyen tudással rendelkezzenek a tanulók (l. 3. és 5. fejezet).