Skip navigation

3.5. A tanulási eredmények megfogalmazása

A módszertani szakirodalom egyetért abban, hogy a tanulási eredmény típusú követelménynek a következő kritériumokat kell kielégítenie (pl. Mager, 1984):

  • A tanulóra vonatkozik;
  • a fejlesztés eredményeként létrejövő tudás megnyilvánulását ragadja meg;
  • a tanuló megfigyelhető viselkedését, vagy a tanulói viselkedés produktumát nevezi meg;
  • a tanulói viselkedést specifikus megfogalmazással írja le;
  • egy tudáselem megfigyelhető megnyilvánulására vonatkozik.
  • A tanári tervezésen megfogalmazott tanulási eredmény megadhatja a feltételeket, amelyek között elvárjuk a tanulói viselkedést (eszközök, lehetséges segítség); illetve
  • megjelölheti az elfogadható teljesítményszintet.

A tanulási eredményben megragadható látható viselkedés alapjaként feltételezünk valamilyen ismeret (tény, adat, összefüggés, algoritmus), valamilyen műveleti tudás (készség, képesség), vagy valamilyen motívum (attitűd, szokás, meggyőződés, érték) meglétét (vö. Nagy, 2010 kompetenciaértelmezése).

Alkalmazás feladat

3.3. Olvassa el figyelmesen Kotschy (2003a, 158-160. o.) kifejtését viselkedési célok, vagyis konkrét követelmények, tanulási eredmények megfogalmazásáról!

  • Válasszon ki a NAT kereszttantervi követelményeiből egy terüetet, és ehhez tervezzen tanulási eredményeket a saját tantárgyán belül!
  • Keressen az interneten közzétett projektnap-tervet! Vizsgálja meg, tartalmaz-e tanulási eredményeket! Ha igen, jellemezze ezeket! Ha nem, határozzon meg tanulási eredményeket a terv alapján!
  • Tervezze meg egy kereszttantervi témakört kibontó projektnap tanulási eredményeit!
  • Válasszon ki egy, valamelyik saját szakjának megfelelő kerettantervi témát, és ennek tanításához bontsa le a téma célját a tanórák során elérhetőnek vélt tanulási eredményekre!