Skip navigation

6.3. A tanterv konzisztenciája

A tanterv pedagógiai jellegéből fakad, hogy elvárjuk, a célok kibontása következetes legyen:

A célok → követelmények → műveltségi anyag  tanulói tevékenységek  értékelés  taneszközök következzenek egymásból. (Ennek a nehézségét a tanári mikrotervezés során valószínűleg az 5. fejezet feladatainak megvalósítása során érzékelte is az olvasó.) Ez azt követeli meg, hogy a kitűzött részcélok és követelmények, tanulási eredmények megfeleltethetők legyenek egymásnak, ne legyen kibontatlan cél és céltól független követelmény. Elvárás, hogy a műveltségi anyag és a tanulói tevékenységek alkalmasak legyenek a célok megvalósítására, a követelmények elérésére a diákok számára. Ha a tanterv tartalmazza a tanulók értékelésének elemeit is, akkor ezeknek illeszkednie kell a célrendszerhez és a tartalmakhoz.

Elvárjuk, hogy a tantervhez illeszkedjenek a taneszközök is. A taneszközök (közöttük kitüntetetten a tankönyvek) vizsgálatának számos szempontja ismert. Itt most csak azokat a kérdéseket vetjük föl, amelyek tantervi szempontból relevánsak.

  • A taneszköz filozófiája, céljai illeszkednek-e a tantervéhez?
  • A taneszköz milyen tantárgyi követelmények elérését támogatja? Ezek lefedik-e a tantervi követelményeket?
  • A taneszköz hogyan támogatja az egyes általános tantervi fejlesztési feladatok megvalósítását és az egyes kulcskompetenciák fejlesztését?
  • A taneszközben közölt tananyag lefedi-e a tantervi műveltségi anyagot?
  • A taneszköz milyen tanulói tevékenységeket támogat?
  • Mennyiben és hogyan segíti a taneszköz a tantárgyi koncentrációt?
  • Mennyiben és hogyan segíti a taneszköz a tartalmak integrációját?
  • Mennyiben és hogyan támogatja a taneszköz a tanulók adaptív, differenciált fejlesztését?

Alkalmazás feladatok

6.4. Válasszon ki a NAT-ból egy, a szakjához különösen illő általános fejlesztési feladatot!

  • Kövesse végig, hogy a kerettanterv egy négyéves periódusában ez a fejlesztés milyen feladatokon, követelményeken, műveltségi anyagon és tanulói tevékenységeken keresztül jelenik meg!
  • Értékelje a kerettanterv tantárgyi programjának koherenciáját e fejlesztési feladatot tekintve!

6.5. Válasszon ki egy nem szakjához illeszkedő tankönyvet és vizsgálja meg annak néhány fejezetében a NAT-hoz, illetve a kerettantervhez illeszkedést!

6.6. Válasszon ki egy szakjához illeszkedő tankönyvet!

  • Vizsgálja meg annak néhány fejezetében a tanyanyagnak a NAT-hoz, illetve a kerettantervhez illeszkedését!
  • Tekintse át, a kiválasztott tankönyvben megjelenő tanulói tevékenységek milyen jellegű feladatokat adnak a diákoknak és milyen tanulási eredményeket valószínűsítenek!

Reflexiófeladatok

6.7. Vizsgáljon meg központi tanterveket!

  • Azonosítsa, milyen eszközök jelennek meg ezekben a differenciálás érdekében, a különböző tanulói csoportok fejlesztését hogyan teszik lehetővé!

6.8. Vizsgáljon meg egy kiválasztott tankönyvet!

  • Azonosítsa, a tantervi célok elérése érdekében milyen differenciálási lehetőségeket ragad meg és milyen eszközöket használ a tankönyv!