Skip navigation

9.3.3. Írásbeli és szóbeli vizsgaproduktumok készítése és értékelése

Az esszé típusú feladatok széleskörű alkalmazásának oka, hogy ezekkel azt vizsgálhatjuk, hogy a tanuló képes-e egy meghatározott, átfogóbb témához tartozó, rendszert alkotó ismereteit folyamatosan, összefüggően, saját szavaival, a tanulttól többé-kevésbé eltérő logikai felépítésben, többszempontú megközelítésben kifejteni. Az ilyen feladattal például logikai összefüggések meghatározását, szövegalkotást mérhetünk. Külön odafigyelést igényel ugyanakkor ezeknek a feladatoknak a készítése és értékelése (Orosz, 1995; Einhorn, 2012).

Reflexiófeladat

9.12. Diákként sokszor, sokféle tantárgy keretében kellett már esszéfeladatokat megoldania. Gondolja végig és eddigi tapasztalatai alapján válaszolja meg a következő kérdéseket!

  • Milyen célokból alkalmazták tanárai az esszéfeladatokat a mérésben? Készítsen listát!
  • Mit kell tartalmaznia az esszéfeladatoknak ahhoz, hogy a válaszok kiértékelhetők legyenek?
  • Mit gondol, mit jelentenek az alábbi módszerek az esszéfeladatok értékelésekor: listás értékelés, hibaszám alapján történő értékelés, holisztikus (összbenyomás alapján történő) értékelés és analitikus értékelés? Ezeket mely tantárgyakhoz tartozó esszéfeladatokban lehet alkalmazni?
  • A válaszainak a szakirodalommal való összehasonlítása céljából olvassa el Einhorn (2012, 50–53., valamint a 96–99. o.) kifejtését és válaszolja meg a kijelölt szövegrészek alapján is a fenti kérdéseket! Hol talál a válaszaiban hasonlóságokat és különbségeket az olvasott szövegrészekhez képest? 

Alkalmazási feladatok

9.13. Válasszanak ki páros vagy csoportmunkában az Oktatási Hivatal oldaláról egy érettségi vizsgatárgy írásbeli feladatsorában szereplő valamelyik esszéfeladatot és a hozzá tartozó javítókulcsot (http://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/feladatsorok; lehetséges tantárgyak: biológia, ének-zene, magyar, mozgóképkultúra és médiaismeret, idegen nyelvek (angol, német), rajz és vizuális kultúra, történelem)! Elemezzék közösen a feladatsorban szereplő, az esszéfeladat megoldásához adott instrukciókat, a feladatot, valamint a kiértékeléséhez tartozó javítókulcsot a következő kérdések megválaszolásával!

  • Mi a feladat mérési célja? Hogyan adja meg a feladat az elvárt terjedelmet? Alkalmazza-e a feladat a tartalmi, a formai, a nyelvi és/vagy a stratégiai irányítást? Ha igen, hogyan?
  • Milyen módon játszik szerepet a nyelvhelyesség az értékelésben?
  • Melyik kiértékelési módo(ka)t kell alkalmaznia a javítóknak? Részletesen jellemezzék a kiválasztott értékelési módo(ka)t a vizsgált feladat és javítókulcs alapján!
  • Milyen mértékben van az értékelőnek döntési szabadsága? Hogyan alakítják ki a feladatpontszámot?
  • Hogyan lehet felhasználni az esszéfeladatot és a kiértékelést az osztálytermi mérésben? Fogalmazzanak meg kritikai észrevételeket, kérdéseket a vizsgált feladat és értékelési módja alapján!

 

9.14. Mutassák be egymásnak párokban és kiscsoportokban a vizsgált feladatot és a következtetéseiket! Csoportszinten vitassák meg a munkafolyamat során felmerült kérdéseiket!

A szóbeli témakifejtést igénylő feladatok készítésekor és az értékelési szempontrendszer kialakításakor az esszé típusú feladatokéhoz hasonló kérdéseket kell tisztázni. A szóbeli vizsgán nyújtott teljesítményt ugyanakkor számos pszichológiai tényező is befolyásolja. Ezért tanárként rendelkezni kell a vizsgáztatással összefüggő alapvető pszichológiai ismeretekkel. 

Szövegfeldolgozási feladat

9.15. Olvassa el figyelmesen Szabó Éva (1993) tanulmányát a vizsgáztatás pszichológiai jellemzőiről, majd válaszoljon az alábbi kérdésekre!

  • Melyek a vizsga és a felelés közötti alapvető különbségek?
  • Mutassa be és jellemezze, milyen pszichológiai tényezők befolyásolják a tanulói teljesítményeket a vizsgán!
  • Jellemezze, hogy a vizsgán nyújtott teljesítményt milyen tényezők segítik, illetve gátolják!
  • Mutassa be a szociálpszichológiai tényezők befolyását a vizsgáztatás folyamatában, a vizsgázói teljesítmények megítélésében!