2.3. Fogalomlista
Magtanterv: (core curriculum) Az iskolai műveltségtartalom egységes, közös, központi, minden tanuló számára nélkülözhetetlennek ítélt alapjait tartalmazó tanterv, amely lehet alaptanterv, vagy kerettanterv. (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)
Alaptanterv: Az a tantervtípus, amely egy adott iskolarendszeren belül a tankötelezettség időtartamára a minden iskolában, minden tanuló számára megtanítandó, elsajátítandó tudás alapvető követelményeit, „magját” foglalja magában. (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)
Kerettanterv: Az a tantervtípus, amely adott iskolatípusra, iskolafokozatra vonatkozóan felvázolja az érintett iskolák, tanulók számára egységesen érvényes, illetve ajánlott célokat, lényeges tananyagokat, műveltségi területeket vagy tantárgyakat, követelményeket, óraterveket. (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)
Oktatási programcsomag: „[E]gy adott céllal létrejövő tanulási-tanítási folyamat megvalósítását szolgáló teljes eszközrendszer, amely a különféle taneszközök mellett magában foglalja a folyamat megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközöket is.” (ismert nevelési-oktatási program és pedagógiai rendszer néven is) (Gönczöl és Vass, 2004)
Óraterv: „Meghatározza egy iskolatípus, iskolafokozat vagy iskola tantárgyainak és ezek óraszámainak elosztását az évfolyamok között a képzés egész időtartamára vonatkozóan.” (Pedagógiai Lexikon, szerző: Kotschy Beáta)
Pedagógiai program: Egy-egy intézmény tanulóira érvényes tanterv Magyarországon, amelynek elemei az érvényes közoktatási vagy köznevelési törvény által meghatározottak. Tartalmazza a helyi tantervet. (Közlemény, 1993)
Helyi tanterv: Magyarországon a pedagógiai program része, az intézmény nevelő-oktató munkáját részletezi, megadja a tananyagot (tantárgyakra és évfolyamokra bontva) és a követelményeket (a Köznevelési törvény illetve kerettantervek alapján)